شناسهٔ خبر: 53724 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر مساعدت مالی نشود تعطیل می‌شویم

اکبر ایرانی، رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، با اشاره به بدهی ۵۵۰ میلیونی این موسسه، گفت: قول‌های مساعدی برای همکاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده و احتمالا تا پیش از سال جدید بخشی از معوقات به ما پرداخت خواهد شد. اگر این امر صورت نگیرد، با باری از تعهدات به سال جدید می‌رویم. این روند اگر تداوم داشته باشد، موسسه به سمت انحلال و تعطیلی پیش خواهد رفت.

اگر  مساعدت مالی نشود تعطیل می‌شویم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اکبر ایرانی، رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب در گفت‌وگویی درباره وضعیت کنونی این موسسه، بیان کرد: موسسه میراث مکتوب جزو موسساتی است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک دریافت می‌کند و بودجه طبق قراردادی که هرساله با بخش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد می‌شود به ما پرداخت می‌شود. به این‌صورت که براساس قرارداد کتاب، هزینه‌های تولید 

بودجه سال ۹۶ مصوب توسط هیأت امنا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم رئیس آن است، برای موسسه میراث مکتوب چیزی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که با این حساب، باید ماهی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به موسسه پرداخت شود که تنها ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان از آن به ما تعلق می‌گیرد و با این روال در حال حاضر حدود ۵۵۰ میلیون بدهی داریم

وی ادامه داد: ما به‌صورت سالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ کتاب داریم که براساس آن بودجه به موسسه اختصاص پیدا می‌کند که به‌صورت ماهیانه به ما پرداخت می‌شود که تنها حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های موسسه را پوشش می‌دهد. این نوع قرارداد نزدیک به پنج سال است که منعقد می‌شود و پیش از این هر سه ماه یکبار بودجه طبق بودجه مصوب هیأت امنا به موسسه پرداخت می‌شد. هم از سوی بازرس موسسه و هم یک شرکت حسابرسی معتبر و مورد تأئید وزارتخانه، تمام هزینه‌ها و فعالیت‌ها به‌طور دقیق و جزئی با اهداف و اساسنامه تطبیق داده می‌شود.
 
رئیس موسسه میراث مکتوب گفت: سال‌هاست که با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع صحبت می‌کنم و آن اینکه براساس میزان عملکرد، آورده‌ها و خروجی‌ها به موسسات کمک کنند، چراکه همه موسسات به یک اندازه فعالیت نمی‌کنند. موسساتی هستند که گزارش نمی‌دهند یا گزارش‌های آن‌ها از نظر کارشناسان اداره‌کل بودجه دقیق و قابل‌قبول نیست، ولی مع‌الوصف همچنان بودجه خود را دریافت می‌کنند. با وجود دقت‌های فراوان موسسه میراث مکتوب از نظر چارچوب‌های بودجه‌ای، کمک‌هایی که به ما تعلق می‌گرفت، محدود شده است.
 
ایرانی افزود: بودجه سال ۹۶ مصوب توسط هیأت امنا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم رئیس آن است، برای موسسه میراث مکتوب چیزی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که با این حساب، باید ماهی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به موسسه پرداخت شود که تنها ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان از آن به ما تعلق می‌گیرد و با این روال در حال حاضر حدود ۵۵۰ میلیون بدهی داریم. اگر مشکلی در پرداخت بودجه مصوب وجود داشت، باید چندماه قبل در جلسه‌ای این موضوع 

ما جزو موسساتی در ایران هستیم که با دانشگاه‌ها و موسسات معتبر خارج از کشور همکاری علمی داریم و در قالب این همکاری‌ها، کتاب‌های دانشمندان مطرح خارجی را منتشر و نشست‌های علمی و تخصصی برگزار می‌کنیم. اگر بخواهند براساس اعتبار و شهرت امتیاز بدهند، نمره موسسه میراث مکتوب ممتاز خواهد بود


وی تصریح کرد: برای انجام یک کار پژوهشی علمی در سطح ملی باید برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و بودجه مشخص پیش‌بینی شود. ما جزو موسساتی در ایران هستیم که با دانشگاه‌ها و موسسات معتبر خارج از کشور همکاری علمی داریم و در قالب این همکاری‌ها، کتاب‌های دانشمندان مطرح خارجی را منتشر و نشست‌های علمی و تخصصی برگزار می‌کنیم. اگر بخواهند براساس اعتبار و شهرت امتیاز بدهند، نمره موسسه میراث مکتوب ممتاز خواهد بود. در دنیا هیچ موسسه ایرانشناسی وجود ندارد که موسسه میراث مکتوب را نشناسد. همه کتاب‌های ما در کتابخانه کنگره آمریکا وجود دارد. آیا دیگر ناشران و موسسات پژوهشی چنین ارتباط و اعتباری در سطح بین‌المللی دارند؟
 
ایرانی گفت: آثار فرهنگی، کهن و تمدنی و شیعه‌شناسی مربوط به موسسه میراث مکتوب در مراکز ایران‌شناسی دنیا معرفی شده است. انتظار داریم مسئولان رده بالای فرهنگی کشور این تفاوت‌ها را بین موسسات کمک‌بگیر درنظر بگیرند. در سایت موسسه هر روز چندعنوان از شاخص‌ترین متون کهن ایرانی معرفی می‌شود. همچنین سه مجله علمی ـ تخصصی در حوزه میراث کهن و تاریخ علم داریم که بی‌نظیر هستند و در آن‌ها مقالاتی از مستشرقان و تاریخ علم‌شناسان سراسر دنیا منتشر می‌شوند که انتشار این مجلات پژوهشی، هزینه بالایی دارد. موسسه میراث مکتوب با این درجه از اعتبار در دنیا امروز برای حقوق کارمندان، حق‌التألیف کتاب‌ها و مقالات و حتی اجاره ساختمان خود درمانده و این روند کم‌کم باعث ایجاد یأس در پژوهشگران و کارمندان خواهند شد. محققی را می‌شناسم که با شرایطی مشابه امروز به ناچار در اسنپ فعالیت می‌کند.
 
رئیس موسسه میراث مکتوب، درباره روند پیگیری مطالبات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افزود: قول‌های مساعدی برای همکاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده و احتمالا تا پیش از سال جدید بخشی از معوقات به ما پرداخت خواهد شد. اگر این امر صورت نگیرد، با باری از تعهدات به سال جدید می‌رویم. این روند اگر تداوم داشته باشد، موسسه به سمت انحلال و تعطیلی پیش خواهد رفت. ۲۵ سال سرمایه معنوی موسسه‌ای که توانست فرهنگ ایران را آبرومندانه در جهان حفظ و معرفی کند، در معرض خطر و در حال از بین رفتن است.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در مدت ۲۵ سال از زمان تاسیس، بیان کرد: چاپ ۳۸۰ جلد کتاب، ۲۵۰ شماره مجله و صدها عنوان مقاله پژوهشی، برگزاری ۱۰۵ نشست علمی و تخصصی، ۱۰ همایش بین‌المللی و چندین کارگاه تخصصی و همچنین تربیت هزاران دانشجو و پژوهشگر از جمله اقداماتی است که از سوی موسسه میراث مکتوب انجام شده است. نهضت علمی که از سوی این موسسه در کشور ایجاد شد، نباید نادیده گرفته شود و نخبگانی که با موسسه همکاری دارند، امروز دغدغه مالی و از دست دادن شغل خود را دارند. اخیراً قرارداد بستند تا اجاره دو واحدی که سال‌ها در اختیار مؤسسه بوده از ما بگیرند و این اجاره‌های معوقه هم ممکن است موجب از دست دادن مکانی باشد که مؤسسه در آن سال‌ها به پژوهش و نشر مواریث علمی مشغول بوده و منجر به مضاعف شدن دشواری‌های مؤسسه خواهد شد.

نظر شما