شناسهٔ خبر: 53726 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلایه روسای دانشگاهها از عدم تخصیص بودجه/ مشکل پرداخت حقوق اساتید

با وجود آنکه در روزهای پایانی سال به سر می بریم، روسای دانشگاهها از عدم تخصیص بودجه ۹۶ گلایه دارند و می گویند با بودجه قطره چکانی نمی توان در مسیر توسعه علمی حرکت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بودجه دانشگاه های کشور جوابگوی نیازهای دانشگاه ها نیست و رشد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی بودجه سال ۹۶ دانشگاه نیز نتوانست باری از دوش مشکلات مالی این مراکز بردارد.

پس از تصویب بودجه سال ۹۶ روسای دانشگاه ها معتقد بودند باتوجه به تورم موجود و کسری سال های گذشته افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بودجه حتی نمی تواند پاسخگوی حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان این مراکز باشد.

اکنون که به ماه های پایانی سال ۹۶ رسیده ایم روسای دانشگاه ها از تخصیص های کم بودجه به این مراکز گلایه دارند و همین گلایه موجب شد تا روسای ۱۳ دانشگاه برتر نامه ای به رئیس جمهور بنویسند.

در این نامه درخواست شده بود باتوجه به مشکلات مالی دانشگاه ها تخصیص ها به صورت کامل به دانشگاه ها اختصاص یابد.

دانشگاه ها امیدوار به قول سازمان برنامه

در روزهای پایانی سال هستیم اما تخصیص ۱۰۰ درصدی به دانشگاه ها تعلق نگرفته استهزینه های جاری دانشگاه ها موضوعی است که نمی توان از آن به سادگی گذشت چراکه به طور مستقیم بر فعالیت و عملکرد دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها تاثیرگذار است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: در روزهای پایانی سال هستیم اما تخصیص ۱۰۰ درصدی به دانشگاه ها تعلق نگرفته است و سازمان برنامه تاکید دارد که تا پایان سال این امر محقق می شود.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که اگر تخصیص ها ۱۰۰ درصد نباشد دانشگاه ها با مشکل مواجه می شوند زیرا هزینه های دانشگاه ها به نحوی است که نمی توان از آنها صرف نظر کرد.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه ها دانشجو پذیرش کرده اند بنابراین هزینه های مرتبط از جمله کلاس درس، آموزش، پایان نامه و تغذیه پیش بینی شده است.

نیلی احمدآبادی گفت: دانشگاه ها مشابه واحدهای دیگر نیستند که بتوانند از بخشی از هزینه های خود صرف نظر کنند.

وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده است که تخصیص دانشگاه ها تا پایان سال به صورت ۱۰۰ درصدی اعطا می شود بنابراین ما به قول دوستان امیدوار هستیم.

تنها حدود ۷۵ درصد بودجه دانشگاه ها تخصیص داده شده است

لطمه به فعالیت های جاری و آموزشی دانشگاه ها دغدغه اصلی روسای این مراکز است چراکه باوجود آنکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم تنها حدود ۷۵ درصد بودجه دانشگاه ها اختصاص داده شده است.

محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه درحال حاضر بیشتر دانشگاه های کشور با مشکل بودجه و کسری مواجه هستند، گفت: درحال حاضر حدود ۷۴ تا ۷۵ درصد بودجه دانشگاه ها تخصیص داده شده است.

وی افزود: بودجه دانشگاه ها محدود است و تخصیص نیز به صورت کامل انجام نمی شود بنابراین دانشگاه ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی برای پرداخت حقوق اساتید و کارمندان نیز با سختی روبرو هستیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دانشگاه ها دارای بودجه اضافی نیستند بنابراین باید تخصیص ها به طور کامل انجام شود و با این وضعیت مالی به زور خود را مدیریت می کنند.

مشکلات دانشگاه ها در پرداخت حقوق اساتید

گلایه از کمبود تخصیص های بودجه سال ۹۶ تنها مختص یک یا دو رئیس دانشگاه نیست بلکه اغلب روسای دانشگاه ها از عدم تخصیص های نامناسب گلایه دارند و برای مدیریت فعالیت ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تاکید دارد که دانشگاه ها از جمله دانشگاه های بزرگ کشور به دلیل کسری در تخصیص بودجه ها با مشکلات اساسی مواجه شده اند.

وی عنوان کرد: تخصیص های بودجه به دانشگاه ها طی ماه های گذشته یا کم بوده و یا اصلا پرداخت نشده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: به طور مثال در دانشگاه امیرکبیر حقوق بیش از هزار کارمند از بودجه دانشگاه پرداخت و همچنین هزینه های مربوط به تغذیه و تحقیقات نیز از این بودجه تامین می شود که عدم تخصیص های مناسب موجب بروز مشکلات اساسی در دانشگاه ها شده است.

معتمدی تاکید کرد: در مجموع کسری این دانشگاه در تخصیص ها بالا است و مسئولان قول داده اند که تاپان سال این کسری جبران شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

با بودجه قطره چکانی نمی توان فعالیت کرد

اگر می خواهیم توسعه علمی کشور متوقف نشود با بودجه های قطره چکانی نمی توان در این مسیر حرکت کردمحمدرضا پورمحمدی ، رئیس دانشگاه تبریز نیز با گلایه از عدم کامل تخصیص های بودجه ای دانشگاه ها معتقد است اگر می خواهیم توسعه علمی کشور متوقف نشود با بودجه های قطره چکانی نمی توان در این مسیر حرکت کرد.

وی افزود: دولت قول داده است که در ماه های پایانی کمبود تخصیص های دانشگاه ها را جبران کند.

رئیس دانشگاه تبریز عنوان کرد: اگر کمبود تخصیص ها جبران نشود دانشگاه ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

مشکل مالی دانشگاه ها نگران کننده است

با وجود آنکه اعتباری که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد تنها می تواند به عنوان کمکی به دانشگاه ها باشد بنابراین باید رویه اختصاص بودجه با تمرکز و شتاب بیشتری به دانشگاه ها صورت گیرد.

ابراهیم گشتاسبی راد سرپرست سابق دانشگاه شیراز نیز تاکید دارد: اگر ورودی به دانشگاه ها از نظر درآمد و اعتبارات کافی نباشد نمی توانیم از نظر آموزشی، پژوهشی، تغذیه، رفاهی و خوابگاه خدمات لازم را به دانشجویان ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه سال ۹۷ حدود ۱۶ درصد رشد داشته است، گفت: اعتبارات خوب بوده است اما اگر تخصیص ها به درستی عملیاتی نشود دانشگاه ها با مشکل زیادی مواجه خواهند شد.

رئیس دانشگاه شیراز عنوان کرد: در سال جاری تخصیص ها به دانشگاه ها بسیار کم بوده که این امر نگران کننده است.

خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان نیز از عدم تخصیص های بودجه به دانشگاه ها گلایه دارد و می گوید: امیدواریم سازمان برنامه تا پایان سال این مشکل را برطرف کند.

عدم تخصیص کامل بودجه به دانشگاه ها معضل امروز و دیروز آنها نیست بلکه به موضوعی تکراری تبدیل شده و اکنون مدیران دانشگاه ها حتی برای پرداخت حقوق و دستمزدهای اساتید و کارمندان خود با مشکلات عدیده روبرو هستند؛ ادامه این روند کیفیت آموزشی، پژوهشی و خدمات دانشجویی کشور را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

نظر شما