شناسهٔ خبر: 53834 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه درسی رشته زبان و ادبیات روسی تصویب شد

کلیات برنامه درسی رشته زبان و ادبیات روسی در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۴۸ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سید حمید طالب‌زاده برگزار شد.

در ابتدای این جلسه یکی از اعضا با توجه به تصویب سرفصل‌های درسی برخی از رشته‌ها در مقطع دکتری، خواستار اعطای آزادی عمل به اساتید در معرفی متون درسی شد.

پس از ارائه این پیشنهاد، طالب زاده گفت: کتاب‌ها و یا مقالاتی که در پایان هر سرفصل درسی ارائه می‌شود، منابعی است که مدرس می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و لزوما متن معینی به عنوان سرفصل درسی معرفی نمی‌شود.

سپس موضوع بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته زبان و ادبیات روسی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت. احمدی استاد ادبیات روسی دانشگاه تهران به تشریح ابعاد مختلف این سرفصل‌ها و برنامه‌ها پرداخت.

وی با اشاره به ابعاد بومی‌سازی، روزآمدی و کارآمدی این سرفصل‌ها، ارتباط با مراکز معتبر آموزش زبان و ادبیات روسی را از امتیازات دیگر این برنامه‌ها و سرفصل‌ها دانست.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن می توان به، توجه بیشتر به اسلامی سازی این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن واحدهای پیش نیاز برای دارندگان مدرک کارشناسی غیر مرتبط، توجه به ابعاد معناگرایانه زبان و ادبیات روسی، در نظر گرفتن مسائل مربوط به اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته درسی و نقد ادبیات مارکسیستی در روسیه اشاره کرد.

پس از ارائه نظرات اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و توضیحات اعضای کارگروه مربوطه، کلیات این برنامه درسی به تصویب رسید.

سپس اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات برنامه‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی این رشته پرداختند و سپس با رأی مثبت خود این برنامه‌ و سرفصل‌ را تصویب کردند.

بررسی برنامه آموزشی و سرفصل رشته آموزش زبان روسی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و بعد از بحث و بررسی این برنامه‌ و سرفصل نیز به تصویب رسید.

نظر شما