شناسهٔ خبر: 53908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رساله فوق دکتری عبدالجواد فلاطوری به زبان آلمانی منتشر شد

رساله فوق دکتری عبدالجواد فلاطوری به زبان آلمانی در انتشارات کونیگزهاوزن و نویمان که یکی از ناشرین معتبر و شناخته شده می باشد، منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رساله فوق دکتری عبدالجواد فلاطوری به زبان آلمانی در انتشارات کونیگزهاوزن و نویمان که یکی از ناشرین معتبر و شناخته شده می باشد، منتشر گردید. این اثر که به تحول فلسفه یونانی توسط اندیشمندان مسلمان می پردازد اثری بسیار ارزشمند در حوزه تاریخ فلسفه و مطالعات میان فرهنگی می باشد. این کتاب به همت بنیاد مطالعات اسلامی در بهمن ماه سال ۹۶ در کشور آلمان منتشر گردیده است و اکنون به شکل اینترنتی قابل سفارش می باشد.

این رساله که تنها چند نسخه تایپی از آن موجود بوده است اصلاً به زبان آلمانی نوشته شده و در آن استشهاداتی به زبانی های یونانی، عربی، لاتین، انگلیسی و فرانسه وجود دارد و چاپ درست و منقح آن حاصل همکاری و بازبینی تیم پژوهشگران بنیاد مطالعات اسلامی در کشور آلمان می باشد. اهمیت این اثر در اندیشه محوری آن می باشد که مغایر گمانه رایج در میان شرق شناسان، اسلام شناسان و سنت غربی و قرائت رایج در سنت تاریخ فلسفه نویسی غربی است.

در این نگاه فلسفه اسلامی تنها نوعی واسطه بی رنگ و بی تاثیر در انتقال اندیشه فلسفی یونان به قرون وسطای غربی است و از این رو اساساً تمرکز آن نیز بر دوره میان کندی تا ابن رشد متمرکز است که برای انتقال فلسفه به اندیشمندانی مانند آلبرتوس ماگنوس و توماس آکوئینی و سایر اندیشمندان قرون وسطی متاثر بوده اند. اندیشه اصلی فلاطوری در کتاب (Die Umdeutung der griechischen Philosophie durch das islamische Denken)  دقیقا در مغایرت این گمانه رایج قرار دارد و می کوشد با تمرکز بر درک یونانیان از وجود و زمان به تحول این درک توسط اندیشمندان مسلمان اشاره نماید. فلاطوری تلاش می کند نشان دهد که نه مفهوم وجود و نه مفهوم زمان پس از تعمقات متفکران مسلمان به شکل معهود آن ها در فلسفه یونان باستان باقی نمانده به شکل اساسی متحول گردیده است.[۱]

تمرکز فلاطوری در این خصوص بر مفاهیم قرآنی «کون»، «وقت»، «دهر» و «آن» و در مقابل درک یونانی «آرخه»، «آینای»، «اُن»، «کینسیس» و «گنسیس» و ارتباط آن با درک زمان می باشد. فلاطوری در پایان بخش اول کتاب فصلی با عنوان «امکان نوعی فلسفه در بستر قرآن» منعقد ساخته است. کتاب با بحث نسبتا مفصلی درباره معنا و حقیقت علم و کیفیت حصول آن پایان می پذیرد.

این کتاب که به همت مهدی اصفهانی، حمیدرضا یوسفی و به مساعدت پرویز فلاطوری فرزند مرحوم فلاطوری منتشر گردیده است می تواند گامی روشن در ترسیم نقش اندیشمندان مسلمان در شکل دادن به تاریخ فلسفه در سنت مشترک اسلامی مسیحی یهودی باشد. بنیاد مطالعات اسلامی در نظر دارد این کتاب را در تابستان سال جاری در یکی از دانشگاه های معتبر کشور آلمان رونمایی نماید.

نظر شما