شناسهٔ خبر: 53928 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنجال بازی تهیه‌کننده «من یک ایرانی‌ام» مقابل خانه سینما به گِل نشست/ کارگردان: لطفا فیلم را نبینید!

وعده احمد نجفی، ‌تهیه‌کننده فیلم «من یک ایرانی‌ام»، مبنی‌بر به‌گِل‌گرفتن درِ شورای صنفی نمایش که چندی پیش در راهروی سازمان سینمایی از طریق ویدئو منتشر شده بود،  یکشنبه‌شب - ششم اسفند- عملی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ وعده احمد نجفی، ‌تهیه‌کننده فیلم «من یک ایرانی‌ام»، مبنی‌بر به‌گِل‌گرفتن درِ شورای صنفی نمایش که چندی پیش در راهروی سازمان سینمایی از طریق ویدئو منتشر شده بود،  یکشنبه‌شب - ششم اسفند- عملی شد. برنامه عملی «گِل‌گرفتن» در شماره دوم خانه سینما - که البته کسی با آن در کاری ندارد - در یک کلیپ طراحی‌شده با بازیگری احمد نجفی و مقداری گل به اجرا درآمد. این مجری تلویزیون که از یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد است، به شیوه رئیس‌جمهور قبلی سعی کرد توجهات را به سمت علی سرتیپی بکشاند و در ویدئوی دوم برای رئیس سازمان سینمایی تعیین‌تکلیف کرد و گفت: «آقای حیدریان فکر می‌کنم وقتشه که کاری بکنید. چه کسی می‌خواهد جواب این جفای شورای صنفی را بدهد؟»

نکته جالب این است که کارگردان فیلم «من یک ایرانی‌ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج، در گفت‌وگویی با جام‌جم در برابر این سؤال که «فیلم «من یک ایرانی‌ام» این روزها بعد از سه سال و با حواشی نسبتا زیادی به اکران عمومی درآمده؛ با توجه به اینکه فیلم شما هیچ مشکل ممیزی نداشت، این وقفه در اکران کمی تعجب‌برانگیز است. نظر خود شما دراین‌باره چیست؟»، ‌عنوان کرد: «ترجیح می‌دهم راجع‌به این موضوع به تفصیل صحبت نکنم، اما فکر می‌کنم شفافیت و صداقت آدم‌ها در سرنوشت حتی یک فیلم هم تأثیرگذار است. من گله‌مندم از این جهت که منِ کارگردان را در اکران خصوصی فیلمم دعوت نمی‌کنند! دقیقا مثل این می‌ماند که در جشن تولد بچه‌ای، پدرش حضور نداشته باشد! من پدر این فیلم هستم، اما برخورد خوبی با من نشد! می‌گویند مافیای پخش در این میان تأثیرگذار بوده که من خیلی در جریان این مسائل نیستم. حتی متقاضی اکران فیلم در جشنواره فجر هم بودم که هربار به دلایلی منتفی‌اش کردند! شاید در اکران جشنواره‌ای، فیلم مورد پسند واقع نمی‌شد، اما به‌هرحال جشنواره یک تریبون است که به دلایل مختلف آن را منتفی کردند!» و در ادامه افزود: «هیچ اطلاعی از اکران «من یک ایرانی‌ام» ندارم و به‌قدری از برخوردهایی که با من شده ناراحت هستم که خودم هنوز فیلمم را روی پرده ندیده‌ام و تمایلی هم به دیدنش ندارم. حتی به‌روشنی هم به مردم توصیه می‌کنم این فیلم را نبینند!» آهنج در برابر این سؤال که «این توصیه را به دلیل اختلاف شخصی خودتان با آن فرد خاص در پروژه می‌کنید؟» عنوان کرد: «این نظر شخصی من است. به این دلیل که از سکوت و متانت من سوءاستفاده شده و جایگاه و شأن معنوی من به‌عنوان صاحب اثر رعایت نشده است. این طرز برخورد زیبا و شایسته نیست و باعث رنجش من شده. می‌دانم که افراد بی‌شماری در این حوزه با رفتن زیر سایه اشخاص دیگری به جایی می‌رسند، اما من با شخصیت، سبقه و رزومه‌ای که دارم، زیر سایه کسی قرار نمی‌گیرم؛ آن هم کسی که با تمام احترام، اما حداکثر رزومه کاری‌اش دو کار شکست‌خورده است! او نمی‌تواند در قالب اینکه سنش یا به زعم خودش تجربه‌اش (در حوزه‌هایی غیر از تهیه‌کنندگی) از من بیشتر است، همه‌چیز را تحت سیطره خود ببرد. حکومت رضاخانی که نیست!»
البته در ادامه، واکنش‌هایی از سوی برخی سینماگران هم صورت گرفت، از جمله اینکه غلامرضا موسوی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «همکار عزیزمان ظاهرا مثل مرشدش دچار مشکل فراموشی شده. فیلم حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته یعنی پنج سانس حتی یک نفر تماشاچی نداشته. رفیق کجایت را گل بگیرند».
و جالب اینکه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، به‌همراه محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، دوشنبه، هفتم اسفند، در شورای صنفی نمایش حضور یافتند و به تقدیر از اعضای شورا پرداختند.
بعد از آن بنا بر گزارش روابط‌عمومی سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی درخصوص اعتراض تهیه‌کننده فیلم «من یک ایرانی‌ام» که یکشنبه‌شب ششم اسفند مقابل در خانه سینما صورت گرفت، گفت: «احمد نجفی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی‎‌ام»، شب گذشته با حضور در مقابل ساختمان شماره ٢ خانه سینما، در حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های ارتباط جمعی، از طریق رسانه‌ها از رئیس سازمان امور سینمایی برای شفاف‌سازی روند اکران فیلمش استمداد طلبید».
او افزود: «در پی این اتفاق، مهندس حیدریان در دستوری به اینجانب خواست ضمن بررسی مسئله مطرح‌شده از سوی احمد نجفی، روند اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» را در راستای شفاف‌سازی افکار عمومی در مدت ٢٤ ساعت در اختیار رسانه‌ها قرار دهم».  او درباره ادامه اکران فیلم‌ها گفت: «فیلم‌های در حال اکران با توجه به پرکردن کف فروش، همچنان ادامه خواهند یافت».
فرجی درباره اکران‌های نوروزی عنوان کرد: «١٦ فیلم از سوی دفاتر پخش به شورای صنفی نمایش معرفی شده‌اند و متقاضی اکران نوروزی هستند که با مصوب‌شدن آیین‌نامه اکران ۹۷ در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد؛ البته باید دید این تعداد فیلم‌ها کدام‌یک موفق به دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد خواهند شد تا در مورد آنها شورا بتواند تصمیم‌گیری کند».
او درباره آیین‌نامه اکران ۹۷ گفت: «آیین‌نامه اکران توسط خانه سینما آماده و به تصویب رئیس سازمان سینمایی خواهد رسید و در نهایت به شورای صنفی نمایش ابلاغ می‌شود».
فهرست ۱۶ فیلم متقاضی برای اکران نوروزی به این شرح هستند: خرگیوش (مانی باغبانی)/ فیلشاه (هادی محمدیان)/ ماه‌پیشونی ۲ (سیدجواد هاشمی)/ لاتاری (محمدحسین مهدویان)/ لونه زنبور (برزو نیک‌نژاد)/ ما شما را دوست داریم خانم یایا (عبدالرضا کاهانی)/ مصادره (مهران احمدی)/ تگزاس (مسعود اطیابی)/ به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)/ چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)/ خاله‌قورباغه (مسعود کرامتی)/ فِراری (علیرضا داوودنژاد)/ خجالت نکش (رضا مقصودی)/ بی‌حساب (مصطفی احمدی)/ من دیوانه نیستم (علیرضا امینی)/ جاده قدیم (منیژه حکمت).

نظر شما