شناسهٔ خبر: 53931 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سند فرهنگی دانشگاه با حضور مسئولان رونمایی می‌شود

رضا نصیری درباره جزئیات این سند می‌گوید: «سند فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی براساس اسناد بالادستی نظام که سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌هاست و همچنین رهنمودهای امامین انقلاب امام‌خمینی و مقام معظم رهبری درخصوص امور دینی دانشگاه تنظیم و تدوین شده است.»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه ایران؛ سند فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قرار است چهارشنبه این هفته با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و فرهاد رهبر، رئیس این دانشگاه رونمایی شود؛ سندی که مدت زمان زیادی برای تدوین و تنظیم آن صرف شده و اهداف زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. از زمانی که علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا به دانشگاه آزاد اسلامی آمد تحولات متعددی در این دانشگاه رخ داد و ساختار کلان دانشگاه تغییرات اساسی کرد. یکی از این تغییرات در حرکت به سمت کیفی‌سازی در امور دانشگاه بود. این تغییرات تا آنجا ادامه پیدا کرد که در عرصه فرهنگی هم رویکردها متحول شده و گام‌های جدی به سمت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برداشته شد. بسیاری از مدیران فرهنگی در واحدهای این دانشگاه هم تلاش کردند در مسیر این تحولات و رویکرد جدید حرکت کنند. ازجمله کارهای صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین سند فرهنگی و دانشجویی بود که قرار است خط‌مشی دقیقی را در عرصه فرهنگی دانشگاه در اختیار مدیران فرهنگی قرار دهد. آن‌طور که مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» می‌گوید حالا قرار است این سند در نخستین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نهم اسفند رونمایی شود.

رضا نصیری درباره جزئیات این سند می‌گوید: «سند فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی براساس اسناد بالادستی نظام که سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌هاست و همچنین رهنمودهای امامین انقلاب امام‌خمینی و مقام معظم رهبری درخصوص امور دینی دانشگاه تنظیم و تدوین شده است.»

به گفته او، مسائل مرتبط به امور دانشجویی و ورزشی، نقشه مهندسی کشور، آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه‌ها، اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور، چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تنظیم این سند در نظر گرفته شده است.

نصیری می‌گوید: «سند چشم‌انداز فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 99 توسط جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و چهره‌های فرهنگی تنظیم شده که روز چهارشنبه همین هفته با حضور رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه‌، رئیس دانشگاه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در رابطه با سند چشم‌انداز وارد حوزه ماموریت‌های فرهنگی دانشگاه شدیم؛ اصول و مبانی و چشم‌اندازها مطرح شده و همچنین برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی در این سند مدنظر قرار داده شده است.»

در تنظیم این سند اهدافی در نظر گرفته شده است؛ اهدافی که به دانشگاه کمک می‌کند تا در عرصه فرهنگی پیشتاز سایر دانشگاه‌ها باشد. مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره این اهداف هم صحبت به میان آورد و گفت: «تحقق دانشگاه اسلامی مبتنی‌بر معارف و آموزه‌های قرآن کریم و سیره اهل‌بیت ازجمله اهداف تنظیم این سند است که ذیل آن، راهبردهایی تنظیم شده است. تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی و تنظیم شعائر اسلامی در دانشگاه از دیگر اهداف در نظر گرفته شده است.»

البته تنها این اهداف علت تنظیم این سند نیست؛ در ذیل این اهداف محورهایی نیز قرار داده شده است که نصیری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بحث انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه ازجمله محورهای این سند است. یکی دیگر از محورهای اساسی ترویج فرهنگ اقامه نماز، مسجدمحوری و نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب و حفظ شئون فرهنگی در دانشگاه است.»

تحکیم ارتباط معنوی و بنیادین دانشگاهیان با ولایت‌فقیه و نهادینه‌شدن گفتمان انقلاب اسلامی و روحیه حزب‌اللهی و ایثار و جهاد در دانشگاه‌ها مواردی است که در تنظیم این سند از دید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی پنهان نمانده است.

او می‌گوید: «توانمندسازی دانشگاهیان در حوزه فرهنگی، مشاوره و سلامت فرهنگی، دینی، اجتماعی و تربیتی نیز از دیگر محورهاست؛ محورهایی که هدف از آن سالم‌سازی محیط دانشگاه است.» آن‌طور که مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است حوزه ورزشی در این سند در نظر گرفته شده است. نشاط و شادی در دانشگاه ازجمله مهم‌ترین محورهای این سند در حوزه ورزشی است. به گفته نصیری، در سند فرهنگی دانشگاه به هنر و ادبیات انقلاب نیز توجه ویژه و جدی شده است.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در گفت‌وگویی درخصوص نخستین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی نیز سخن گفت.

به گفته او، نقد و بررسی مسائل روز حوزه فرهنگی و دانشجویی و نشست کاری و گفت‌وگوی صمیمانه مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با فرهاد رهبر از برنامه‌های نوبت عصر گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نهم اسفند است.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «برگزاری چهار کمیسیون تخصصی شامل «کمیسیون فرهنگی و اجتماعی» با مسئولیت بنده با اولویت بررسی مسائل مرتبط با کانون‌ها، نشریات و هیات‌های دانشجویی و شبکه‌سازی برای نقش‌آفرینی بیشتر دانشجویان انقلابی در دانشگاه، «کمیسیون دانشجویی» با مسئولیت علیرضا صامت مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با دستورکار بررسی موضوعات مربوط به نقل و انتقالات دانشجویی، تخفیف شهریه، آسیب‌های اجتماعی، خوابگاه‌های دانشجویی، سلف‌سرویس دانشجویان و...، «کمیسیون تشکل‌ها» با مسئولیت محمد قربانی‌گلشن‌آبادی مدیرکل تشکل‌های اسلامی‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع بررسی مسائل مرتبط با تشکل‌های اسلامی‌سیاسی و «کمیسیون ورزش و تربیت‌بدنی» با مسئولیت محمدرحیم بیرقی مشاور و رئیس حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف بررسی مسائل مربوط با این حوزه از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای معاونان فرهنگی و دانشجویی در نوبت عصر روز نخست گردهمایی است.»

نظر شما