شناسهٔ خبر: 53944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از گران‌ترین جریمه دیرکرد کتاب تا کتابخانه آینده اسلو

روزنامه دیلی میل در گزارشی متفاوت از کتابخانه‌های جهان به آمار و ارقامی اشاره می‌کند که خواندن آن برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی جالب است.

از گران‌ترین جریمه دیرکرد کتاب تا کتابخانه آینده اسلو

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ قدمت کتابخانه در جهان به دوران کهن و قرن‌ها پیش از میلاد مسیح می‌رسد. نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها، نه به قصد و نیت صرفاً ایجاد کتابخانه، بلکه به‌خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارش‌های مخصوص و محرمانه پایه‌گذاری کردند.
کتابخانه‌های بسیاری امروزه در اقصی نقاط جهان وجود دارند که حاوی ذخایر ارزنده‌ای از دانش و اندوخته‌های بشریت هستند که البته ناگفته نماند که هر کدام دارای تاریخچه و داستان‌های خاص خود است که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

روزنامه دیلی‌میل در گزارشی جالب خواندنی‌هایی از کتابخانه‌های بزرگ جهان جمع ‌آوری کرده است. این روزنامه در تیتر گزارش خود از سوالاتی درباره محل درس خواندن هری‌پاتر، بزرگترین جریمه دیرکرد کتاب، اسرار مخفی کتابخانه واتیکان و گنجینه‌های کتابخانه‌ای مطرح کرده است و جواب این سوالات را در قالب گزارش خود آورده است.

دیلی‌میل در ابتدای گزارش خود به صورت آماری محبوب‌ترین نویسندگان انگلیسی زبان را ذکر کرده است که در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی در کتابخانه‌های این کشور کتاب‌هایشان خوانده شده است. بر اساس این آمارها ژاکلین ویلسون، محبوب‌ترین نویسنده انگلیسی‌ها بوده است که کتاب‌هایش در طول این سال‌ها ۱۶میلیون بار از کتابخانه‌های بریتانیا امانت گرفته شده است. دانیل استیل ۱۴میلیون، کاترین کوکسون ۱۴ میلیون، ژوزفین کاکس ۱۳میلیون، جیمز پترسون ۱۱میلیون، ار.ال. استاین ۱۰میلیون، مایک اینکپن ۱۰ میلیون، جنت و آلن آلبرگ ۹میلیون، رونالد داهل ۸میلیون و بالاخره آگاتا کریستی با ۸ میلیون در رده‌های بعدی قرار دارند.
 


در قسمت بعدی گزارش دیلی‌میل از وجود کتابخانه‌ای موسوم به «کتابخانه آینده» خبر داده شده است که در سال ۲۰۱۴ توسط کیتی پترسون ساخته شد. در این کتابخانه که در شهر اسلو نروژ واقع شده است،۱۰۰ کتاب مشهور از ۱۰۰ نویسنده مطرح دنیا برای نسل‌های بعدی نگهداری می‌شود که هیچ کس حق ورود به این مکان را ندارد. مارگارت اتوود، اولین نویسنده‌ای بود که یکی از کتاب‌های دست نویسش را به این کتابخانه اهداء کرد. هیچ کس نمی‌داند این ۱۰۰ کتاب از چه ژانری هستند. این مکان به دستور مقامات دولتی مهروموم شده و قرار است در سال ۲۱۱۴ میلادی برای بازدید بازگشایی شود.

در ادامه گزارش غنی‌ترین کتابخانه‌های دنیا به صورت آمار آورده شده است که کتابخانه ملی کنگره آمریکا در راس آن قرار دارد. این کتابخانه با ۱۶۲میلیون جلد کتاب بیشترین کتاب را در میان کتابخانه‌های جهان دارد. کتابخانه بریتانیا با ۱۵۰ میلیون، کتابخانه اوتاوا کانادا با ۵۴ میلیون، کتابخانه عمومی شهر نیویورک با ۵۳ میلیون و کتابخانه دولتی روسیه با ۴۴میلیون کتاب در رده‌های بعدی قرار دارند.
 


بر اساس این گزارش شایع شده است که کلیسای واتیکان دارای بزرگترین آرشیو کتاب‌ و تصاویر غیراخلاقی در جهان است که از آن با عنوان «دوزخ» نام برده می‌شود. کتابخانه واتیکان بارها وجود چنین آرشیوی را انکار کرده است.

روزنامه دیلی میل در بخش دیگری از گزارش خود به استادان مسلم کتابخانه یا همان کتابداران معروف دنیا اشاره کرده است که مقام اول آن به فیلیپ لارکین، یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم اختصاص دارد. لارکین حدود ۳۰ سال در کتابخانه «براینمور جونز» دانشگاه هال کار کرد. در رده‌های بعدی جیاکومو کازانوا، لوئیس کارول، ادگار هوور و مائو زدونگ قرار دارند. در این گزارش کتابخانه قرویین شهر مراکش، قدیمی‌ترین کتابخانه فعال دنیا معرفی شده است که تاریخ ساخت آن به سال ۸۵۹ پس از میلاد برمی‌گردد.
 


یکی از مطالب جالب این گزارش جریمه ۳۰۰هزار دلاری کتاب امانت گرفته شده توسط جرج واشینگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است. واشنگتن در سال ۱۷۸۹ کتابی با موضوع حقوق از کتابخانه شهر نیویورک به امانت گرفت که ۲۲۱ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ توسط یکی از کارمندان کاخ سفید به این کتابخانه بازگردانده شد که البته مسئولان کتابخانه از جریمه ۳۰۰ هزار دلاری صرف نظر کردند.

نظر شما