شناسهٔ خبر: 53952 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در پی تصویب آیین‌نامه اکران سال ٩٧ آیا نارضایتی سینماگران از شرایط اکران پایان خواهد یافت؟

در سال جاری بیشترین حجم انتقادها به عملکرد شورای صنفی نمایش و چینش نامتناسب اکران بود و به تبع آن لطمه‌دیدن آثار سینمایی از این چینش نارضایتی زیادی را بین اهالی سینما ایجاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛  ماجرای تصویب آیین‌نامه اکران برای سال ٩٧ هنوز ادامه دارد، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره تصویب آیین‌نامه اکران برای سال جدید اعلام کرد منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، از انتقال مأموریت تبیین آیین‌نامه اکران به خانه سینما خبر داده و این آیین‌نامه را خانه سینما به سازمان سینمایی ارائه کرده است. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، جلسه‌ای را با تعدادی از سینماگران از برخی صنوف در این سازمان برگزار کرده است تا هرچه سریع‌تر آیین‌نامه شورای صنفی نمایش برای سال ۹۷ تنظیم و تصویب شود. در این جلسه رؤسای صنوف سینمایی از جمله پخش‌کنندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و سینماداران همراه مدیرعامل خانه سینما با رئیس سازمان سینمایی دیدار کردند و در دو، سه روز آینده خروجی این نشست و نتیجه نهایی چگونگی آیین‌نامه اکران ۹۷ به سرانجام می‌رسد.

در این میان در سال جاری بیشترین حجم انتقادها به عملکرد شورای صنفی نمایش و چینش نامتناسب اکران بود و به تبع آن لطمه‌دیدن آثار سینمایی از این چینش نارضایتی زیادی را بین اهالی سینما ایجاد کرد.
در همین زمینه نیکی کریمی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» و در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط سینما اجاره می‌دهد فیلم‌هایی مثل «آذر» تهیه کند، گفت: «در سال جاری با ماجراهایی که برای پخش و اکران پیش‌آمده - مثل «فیلم‌سوزی»- قضیه کمی پیچیده است. دولت هم سروکاری با این قضیه ندارد. پخش‌کننده است که انتخاب می‌کند و سینماها و شورای صنفی (نمایش). (با) این مداخله‌ها و تمام اتفاقاتی که می‌افتد، نه‌تنها من بلکه همه بچه‌ها داریم بازنگری می‌کنیم که چه فیلمی باید بسازیم تا بتوانیم ادامه بدهیم. این موضوع برای بخش خصوصی مثل من که به جایی وابسته نیستم،
 واقعا سخت است».
او در ادامه اعتراض خود به شرایط اکران را این‌طور اعلام کرده است: «نه‌تنها من بلکه همه ما به این حالتی که به آن «فیلم‌سوزی» می‌گویند، معترضیم. نزدیک به ٩٠ سالن از قبل از سوی برخی‌ افراد و فیلم‌های‌شان قبضه شده! به من و امثال من فقط ١٥ سالن می‌دهند».
علیرضا داوودنژاد نیز در این زمینه به «شرق» گفت: «فیلم‌سوزی فقط امسال نبوده، بلکه سال‌ها و بارهاست که بوده و اتفاق افتاده است، منظور این است که در فصل بهار و تابستان که از عید نوروز هم برخوردار است، هر سال از یک‌سری فیلم استقبال می‌شود که البته تعداد این فیلم‌های نیمه اول سال کم است؛ چون این فیلم‌ها از فروش خوبی برخوردار می‌شوند و زمان اکرانشان نیز طولانی‌تر است و از تعداد سینماهای بیشتری هم برای اکران برخوردار خواهند شد و همه اینها دست در دست هم می‌دهد که این فیلم‌ها که البته می‌توانند استحقاقش را هم داشته باشند، با اقبال همراه شود».
داوودنژاد با اشاره به عدم تفکر و برنامه‌ریزی برای اصلاح این وضعیت ادامه می‌دهد: پاییز هم می‌تواند از اکران خوبی برخوردار باشد؛ اما یکباره با محرم و صفر مواجه می‌شود و همین دلیلی می‌شود که مردم کمتر به سینماها بروند و از آن سو نیز تعداد فیلم‌هایی که قرار است در نیمه دوم سال اکران شوند، بیشتر خواهد شد و این یعنی تعداد فیلم‌ها بسیار و از آن طرف هم تعداد سینماها کمتر و زمان اکران نیز کوتاه‌تر خواهد شد و این خود وضعیتی است که در آن جنگ بین تهیه‌کننده و سینمادار برای نمایش فیلم‌ها اتفاق می‌افتد. نتیجه‌ آن فیلم‌سوزی است و علتش هم این است که دچار بن‌بست شده‌ایم. چون از یک‌ سو تولیدات ما نسبتا زیاد و از سوی دیگر، تعداد سینماهایمان محدود است و اگر اکران خوب هم نباشد، بازگشت سرمایه‌ای نیست و مجموعه سینما امید چندانی جز از پخش در سینماها و همان نیمه اول سال ندارد، بنابراین طبیعی است که جنگ گلادیاتوری و فیلم‌سوزی اتفاق بیفتد.
علی سرتیپی از پخش‌کنندگان سینمای ایران درباره تصویب آیین‌نامه اکران برای سال ٩٧ به «شرق» گفت: «با توجه به تعداد سالن‌های سینمای موجود و اضافه‌شدن گروه‌ها به نظرم باید در زمینه اکران فیلم‌ها شرایطی به وجود بیاید، فیلم‌هایی که شرایط اکران بهتری دارند و می‌توانند با مردم ارتباط بهتری برقرار کنند، اکران آنها ادامه داشته باشد و وقتی فیلمی با استقبال خوبی مواجه شده است اکرانش را محدود نکنیم. از طرفی باید به گونه‌ای رفتار کرد که اکران‌های بیشتری را ساماندهی کنیم و بستری را برای فیلم‌هایی که مخاطب خاص‌تری دارند ایجاد کرد که بهتر دیده شوند».
با همه اینها باید منتظر ماند و دید نتیجه مذاکرات و تصویب آیین‌نامه اکران سال جدید به کجا ختم می‌شود و آیا این تغییرات به نحوی است که بتواند رضایت طیف بیشتری از اهالی سینما را جلب کند؟

نظر شما