شناسهٔ خبر: 53985 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آذرنوش: خوشحالم از اینکه عمرم در راه فرهنگ سپری شد

نشان «شوالیه نخل آکادمیک» به آذرتاش آذرنوش رسید



فرهنگ امروز/ مهرداد رهسپار کوشکی:  آذرتاش آذرنوش، در هشتاد سالگی سرزنده و قبراق به پژوهش و تدریس و دیگر فعالیت‌های علمی‌اش مشغول است. وزارت فرهنگ فرانسه،  با بررسی سوابق علمی و پژوهشی این استاد دانشگاه او را شایسته عنوان شوالیه دانست و طی مراسمی در سفارت این کشور در تهران نشان «شوالیه نخل آکادمیک» به این پژوهشگر ایرانی اهدا و از او تجلیل شد. این برای نخستین‌بار است که پژوهشگری در زمینه ادبیات و فرهنگ عرب این مقام را کسب می‌کند. او  کسب این افتخار را چندان «مهم» نمی‌داند و به گزارشگر  «ایران» می‌گوید:«به آن معنا اتفاق مهمی نیست، هر سال جوایز و نشان‌های مختلفی را به کسانی می‌دهند که در حوزه زبان فرانسه به درجات علمی می‌رسند.»
آذرتاش آذرنوش برنده نشان «شوالیه نخل آکادمیک» فرانسه که دانش‌آموخته زبان و ادبیات عرب در فرانسه است و از رساله‌ دکتری‌اش با موضوع «تحقیق و ترجمه بخشی از کتاب طبقات الشعرای ابن معتز» نیز در همین کشور دفاع کرد به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «نهادهای علمی و فرهنگی در فرانسه به کار من عنایت داشتند. شاید برای برخی مایه‌ تعجب باشد که چرا من ادبیات عرب خوانده، از طرف فرانسه تقدیر می‌شوم و این مسأله چه ربطی به فرانسه دارد؟! باید بگویم گذشته از این که من کتاب‌های فرانسوی را به فارسی ترجمه کرده‌ام، دو دکتری هم از فرانسه گرفته‌ام. شیوه‌های نوین تحقیق و پژوهش را در آنجا  آموختم  و به ایران هم  که بازگشتم آن آموخته‌ها را در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های ایران تدریس و تبیین کرده‌ام و این خیلی مهم است.»
این پژوهشگر و نویسنده ایرانی معتقد است: «بیشتر  از اینها از خودم انتظار داشتم.» می‌پرسم حاصل عمر را چگونه می‌بینید و می‌گوید:«من زحمت خودم را کشیده‌ام و البته سودش را هم برده‌ام و بسیار قدر دیده‌ام و  آثارم با اقبال جوان‌های دانشجو و مخاطب‌های فهیم روبه‌رو شده است. کتاب «فرهنگ فارسی – عربی معاصر» هجده بار تجدید چاپ شده  و آثار دیگر هم بارها تجدید چاپ شده‌اند. همواره سعی‌ام بر این بود تا به میهنم خدمت کنم.  بسیار زحمت کشیده‌ام و خوشحالم که در راه فرهنگ  عمرم سپری شد. البته حالا که  تقریباً به آخر عمر رسیده‌ام تا حدودی از خودم راضی هستم و آنجایی هم که نارضایتی دارم سعی می‌کنم خودم را توجیه کنم. من همواره سعی کردم فارغ از تعصب‌ها و به عنوان یک پژوهشگر در  روشن شدن ذهن  جوان‌ها و مردم نسبت به ایران و اسلام  بکوشم و ملاک فعالیت‌هایم را تحقیق و روش‌های علمی قرار دادم. در جهان کنونی  ما بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم مایه‌ها و ریشه‌های هویت ملی‌مان را بشناسیم و از طرفی با بن‌مایه‌های فرهنگ اسلامی آشنا شویم و بدانیم ایرانی‌ها در خدمت به اسلام چه کردند و ارزش‌های اسلامی چه دستاوردهایی برای فرهنگ و جامعه ما داشته است. بی‌اعتنایی به این مسائل به ضرر ماست و جوان‌ها نسبت به این موضوع‌ها باید هوشیار و پیگیر باشند.»

منبع: ایران

نظر شما