شناسهٔ خبر: 54033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه تاریخ مارکس به چاپ دوم رسید

کتاب نظریه تاریخ مارکس اثر جرالد آلن کوهن با ترجمه محمود راسخ افشار توسط نشر اختران به چاپ دوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «کوهن» اصلی‌ترین شکل‌دهنده جریان فلسفی‌ای بود که به مارکسیسم تحلیلی مشهور شده است و طیفی از اندیشمندان مارکسیست علوم انسانی را از اقتصاددان تا فیلسوف و جامعه‌شناس را در برمی‌گیرد. کوهن مسلماً یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان سیاسی نسل خودش بوده‌است. بعد از کتاب نظریه تاریخ کارل مارکس، نوع نگاه او به مفهوم آزادی و نقد لیبرالیسم از منظر آزادی در آثار بعدی‌اش بسیار مهم شد. کتاب، درباره‌ ماتریالیسم تاریخی، نظریه‌ جامعه و تاریخ کارل مارکس نوشته شده است.

ماتریالیسم تاریخی سه بخش‏ دارد که عبارت است از؛ فلسفه‌ آلمانی، علم اقتصاد انگلیسی و سوسیالیسم‏ فرانسوی، این نوشته به دو اجبار نظر دارد: از یک ‏سو به آنچه مارکس نگاشته‏ است و از دیگرسو به آن معیارهایی که روشنی و دقت فلسفه‌ تحلیلی را در قرن‏ بیستم مشخص می‏ کند. هدف آن این است که یک نظریه‌تاریخی قابل دفاع‏ ساخته شود که با آنچه مارکس در این ‏باره گفته است، سازگار باشد.

نگارنده در کتاب، میان خصوصیات مادی و اجتماعی جامعه تمایز قایل می ‏شود که در نگاه‏ وی به مسائل محوری ماتریالیسم تاریخی یعنی مناسبات بین نیروهای مولد و روابط تولیدی، مساله‌ زیربنا و روبنا، ریشه‏‌های نابرابری طبقاتی، سرشت شیوه‌ تولید سرمایه‏‌داری، تضاد بین ارزش مصرفی و ارزش مبادله‏‌ای، اهمیت انقلاب‏ اجتماعی و ماهیت کمونیسم شفافیت و انسجام می‏ بخشد.

 برنده جایزه یادبود ایزاک دویچر این کتاب برنده جایزه یاد بود ایزاک دویچر درباره ماتریالیسم تاریخی، نظریه جامعه و تاریخ کارل مارکس نوشته شده است.

کتاب «نظریه تاریخ مارکس» اثر جرالد آلن کوهن با موضوع ماتریالیسم تاریخی در ۵۲۶ صفحه به قیمت ۳۹۰۰۰تومان توسط نشر اختران به تازگی به چاپ دوم رسیده‌ است.

نظر شما