شناسهٔ خبر: 54054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کانت و مارکس» منتشر شد

کتاب «کانت و مارکس» اثر کوجین کارانتی با ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی از سوی نشر هرمس به تازگی منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «کوجین کاراتانی مولف کتاب «کانت و مارکس» متولد ١٩٤١، ‌فیلسوف، منتقد ادبی و مارکس‌شناس شهیر ژاپنی است. او تحصیلاتش را در دانشگاه توکیو، با اخذ مدرک کارشناسی در اقتصاد و کارشناسی ارشد در ادبیات انگلیسی، به پایان رساند. شهرت او در سطح بین‌المللی بیشتر مدیون معرفی و صورت‌بندی دو مفهوم transcritique (دگرسنجی) و parallax (پارالکس یا اختلاف منظر) است. او این دو مفهوم را در کتاب «دگرسنجی» و در بستر بازخوانی نوآورانه کانت و مارکس بسط داد. با وجود آن‌که کتاب کاراتانی حاوی قرائت‌های بدیع و خلاقانه‌ای از فلسفه کانت است، جذابیت اصلی پروژه او به کوشش گیرای او جهت بازخوانی نظریه ارزش یا مفهوم «شکل ارزش» بازمی‌گردد. جهت‌گیری اصلی این تفسیر جدید را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: دورشدن از تولید و تولیدگرایی و کارخانه به‌مثابه مکان اصلی تولید ارزش اضافی و حرکت به سمت حوزه مبادله و گردش کالا و پول به‌عنوان حیطه اصلی تحقق ارزش و ارزش اضافی. متن پیشِ‌رو پیشگفتار کتاب «دگرسنجی: کانت و  مارکس» به قلم کوجین کاراتانی، متفکر مارکسیست ژاپنی است.

این کتاب به یاری مفاهیمی چون «دگرسنجی» و «پارالکس» خوانشی متقابل از مارکس و کانت عرضه می‌کند.

«کوجین کاراتانی» مولف این کتاب  درباره این کتاب گفته است؛ از همان آغاز، درک مارکسیست های کانتی از سرمایه داری در نظرم سست و ضعیف می شود. ولی نسبت به خود مارکس حس احترامی آمیخته با ترس و حیرت داشتم. حس تحسین ام برای سرمایه، کتابی با زیرعنوان «نقد اقتصاد سیاسی» با گذر سال ها فقط فزونی سافته است، در مقام دانشجوی اقتصاد سیاسی  و خواننده دقیق سطر به سطر سرمایه، همواره از این واقعیت آگاه و ناخرسند بودم که فیلسوفان مارکسیست از لوکاچ تا آلتوسر آن را حقیقتا از دل و جان نخوانده اند، بلکه بر عکس فقط عناصری از آن را برگرفته اند که به کار دغدغه های فلسفی شان می آمده است. از این نکته نیز ناخشنود بودم که اکثریت اقتصاددانان سیاسی، سرمایه را صرفا کتابی در باب اقتصاد تلقی می کردند...در این مسیر بیش از پیش با حضور کانت به مثابه متفکری رویارو شدم که او نیز جویای پیش نهادن امکان عمل است. نقد عمل محض همان کتابی است که باید همپای سرمایه خوانده شود.

این کتاب ماهیت آکادمیک ندارد، رساله های آکادمیک فراوانی درباره کانت و مارکس موجود است که داده ای تاریخی را به دقت می کاوند، کاستی های نظری آن دو را گوشزد می‌کنند و آموزه‌هایی ظریف و پیچیده ارایه می کنند. من علاقه ای به این قسم پژوهش ها ندارم به خود جرات نمی دهم برای افشای کاستی ها کتاب بنویسم، برعکس ترجیح می دهم برای ستایش دست به قلم ببرم. از این روی کار من جر و بحث با کانت و مارکس نیست هدف من خواندن متن های ایشان و تمرکز بر کانون توانمندی هایشان بود، ولی به گمانم درست به همین سبب هیچ کتابی بیش از این به انتقاد از این دو نمی پردازد.

کتاب «کانت و مارکس» اثر «کوجین کارانتی» با ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی از سوی نشر هرمس منتشر شده است.

نظر شما