شناسهٔ خبر: 54087 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پوریای ولی» به‌قلم مسعود جعفری جوزانی منتشر شد

کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» به قلم مسعود جعفری جوزانی و با پژوهشگری فتح‌الله جعفری جوزانی و دکتر عبدالکریم یونسی توسط نشر «آناپنا» منتشر شد.

«پوریای ولی» به‌قلم مسعود جعفری جوزانی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» به‌نویسندگی مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون ایران و با پژوهشگری فتح‌الله جعفری جوزانی و عبدالکریم یونسی توسط نشر «آناپنا» متعلق به آنا پناهی دختر زنده‌یاد حسین پناهی منتشر شد.

این فیلم‌نامه که برای ساخت یک سریال در پنج فصل و ٥٢ قسمت ٥٠ دقیقه‌ای نوشته شده است در ۶۸۰ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان راهی بازار شد و در اختیار علاقمندان به سینما، ادبیات و کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر کشور قرار گرفت.

فتح‌الله جعفری جوزانی و عبدالکریم یونسی پژوهشگران این اثر ماندگار؛ از بیش از ٣٠ کتاب ارزشمند از جمله؛ جامع التواریخ خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، تاریخ جوینی و تاریخ ایران کمبریج استفاده کرده‌اند.
 


داستان زندگی این پهلوان بزرگ، از سال ۵۹۷ خورشیدی، آغاز می‌شود که کشور ایران مورد هجوم مغولان قرار گرفت. این مهاجمان وحشی نه اندیشه‌ نویی برای ساختن جهان برتری داشتند و نه حامل رسالتی بودند. استعداد آنان در کشتن و گسترش ترس بود و بس. پس آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و ماندند تا شیره‌ جان آن‌چه را از کرامت انسانی باقی مانده بود بِمکند.

به فرمان حاکمان مغول در فاصله‌ بین سال‌های ۶۴۸ تا ۶۶۱ هجری قمری، صنعتکاران، پشت در پشت، برده شمرده می‌شدند و مجبور بودند ساز و برگ لشکریان مغول را تهیه کنند. رعایای روستایی نیز که قادر به پرداخت اخراجات و مالیات نبودند، خود و خانواده‌شان به بردگی فروخته می‌شدند.

محمود خوارزمی پهلوان، شاعر، عارف قرن هشتم میلادی؛ متخلص به قتالی و مشهور به «پوریای ولی» در چنین دورانی با ایجاد سازمان و تأسیس زورخانه موفق می‌شود پیکارجویان و آزادی‌خواهان را گردآورده و اقدام به آزادی ایران زمین کند.

از شخصیت‌های دیگر تاریخی که در «پوریای ولی» دیده شده‌اند؛ می‌توان به شیخ الرئیس سعدی، عبید زاکانی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، پهلوان فیله همدانی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

نظر شما