شناسهٔ خبر: 54125 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره آیت ­الله هاشمی رفسنجانی

کتاب «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره آیت ­الله هاشمی رفسنجانی»، از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره آیت ­الله هاشمی رفسنجانی»، از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

این کتاب از مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است: ۱. بدرود سردار (مقاله ­ای مفصل در تبیین ابعاد مختلف زندگی و خاطرات آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در قبل و بعد از انقلاب)، ۲. دو مقاله (دخالت در معقولات؛ به بهانه رد صلاحیت آیت ­الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و دست خالی اتهام زنندگان)، ۳. دو مصاحبه (شخصیت بی ­نظیر و استوانه انقلاب، دو گفتگو با نشریات در تبیین زندگی، فعالیت ها و اندیشه ­های آیت ­الله هاشمی رفسنجانی)، ۴. چهار پیوست (اتحاد اسلامی، یادداشت آیت ­الله هاشمی رفسنجانی بر کتاب «شیعه» (مذاکرات علامه طباطبایی و پروفسور هانری­ کُربَن)، نامه­ ای به اکرم زعیتر؛ نویسنده کتاب «سرگذشت فلسطین»)، نکاتی درباره آیت­ الله هاشمی رفسنجانی و هاشمی در سال ۱۳۸۸. در پایان کتاب هم تصاویر و اسناد و فهرست اعلام، اماکن و کتاب­ها می ­آید.

 خسروشاهی در مقدمه کتاب می ­نویسد: «آیت ­الله هاشمی رفسنجانی یکی از مظلوم ­ترین شخصیت های مبارز تاریخ معاصر است. شصت سال مبارزه و تلاش و خدمت و با انبوهی از تخریب های ناجوانمردانه مدعیان ولایت­مداری ـ به اضافه عناصر مشکوک لیبرال و سکولار مدعی آزادی­خواهی ـ پاداشی نبود که سزاوار او باشد و بی شک این امر، نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ انسانی - اخلاقی قابل قبول نبود.»(ص۹)«در آخرین دیدار، من به آیت ­الله هاشمی گفتم که چرا برای پاسخ­گویی لازم ـ نه مشاجره و منازعه ـ اقدام نمی ­کند، طبق معمول خود، خندید و گفت: من صلاح نظام نمی­ دانم که با این قبیل افراد، دهن به دهن بشوم، به ویژه که هرگونه پاسخگویی و توضیح ما، با اتهامی بزرگ­تر و اهانت­های بیشتر روبرو می­ گردد.»(ص۱۰)

وی در مقاله مفصل «بدرود سردار» فعالیت­های علمی و فرهنگی آیت ­الله هاشمی و نقش او در شکل­گیری مجله «مکتب اسلام»، ترجمه کتاب «سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار» (قضایا الفلسطینیه)، نوشته اکرم زعیتر (سفیر وقت اردن در ایران) و فعالیت ­ها و روحیات اکرم زعیتر را بیان می ­کند.

بررسی ابعاد علمی ـ حوزوی آیت الله هاشمی رفسنجانی

خسروشاهی درباره بُعد علمی – حوزوی آیت ­الله هاشمی رفسنجانی می­ نویسد: یکی از ابعاد شخصیتی آیت ­الله هاشمی که در طی حوادث دوران به عمد و یا به سهو، از آن غفلت شده است، بُعد علمی ایشان است که حتی در محافل حوزوی هم توجه لازم به آن نشده است... برای شناخت موقعیت فقهی آیت­ الله هاشمی، با بررسی خطبه­ های ایراد شده در جمعه­ها و محتوای دیگر سخنرانی­ها و با مراجعه به «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن»، به ویژه بخش­های مربوط به «آیات احکام» از برداشت­ها و دیدگاه­های فقهی ایشان می ­توان آگاه شد.

وی پیشنهاد می­ کند که برای دریافت نظرات فقهی ایشان، تحقیق در مشروح مذاکرات مجلس تدوین قانون اساسی، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، یک ضرورت خواهد بود که امید داریم پژوهشگران موفق حوزه ­های علمی، در این راستا پیشگام شوند و با استخراج برداشت­های فقهی آیت ­الله هاشمی در این منابع، بُعد فقاهتی ایشان را نیز روشن سازند.

بررسی ابعاد فعالیت های سیاسی و مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی

خسروشاهی درباره سوابق مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: با توجه به شرایط خاص زندگی خصوصی و عمومی آیت الله هاشمی، ایشان در مبارزات پیش از انقلاب از لحاظ فکری و مالی، یک پشتیبان قوی و کم نظیر بود. ایشان با اغلب گروه ها و یا نهادهای دینی و سیاسی و مبارزاتی، ارتباط داشت و در پشتیبانی از آنها در همه زمینه ها از هیچ کوششی دریغ نداشت. بنابراین باید گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی، پشتوانه کامل، همه جانبه و اصیل نهضت، پیش از پیروزی انقلاب بود.

این کارشناس تاریخ معاصر می گوید: بی­تردید مرحوم آیت ­الله هاشمی رفسنجانی، یکی از قلیل افرادی بود که از آغاز نهضت امام خمینی، با آن همراه و همگام بود و در طول مدت مبارزه، در کوره عمل، آبدیده ­تر شد و توانست در استمرار مبارزه پس از تبعید امام خمینی، نقش سازنده و تأثیرگذاری داشته باشد و این امر تداوم داشت تا انقلاب پیروز شد و ایشان همچنان و با توانی بیشتر و اراده مضاعف با تجربه ­هایی که کسب کرده بود، به راه ادامه داد و در عمل نشان داد که طرح­های ارزشمند و سازنده­ای برای تثبیت انقلاب دارد و در همه زمینه­ های مربوط به مسائل و مشکلات بعد از پیروزی انقلاب، به طور خستگی ­ناپذیری به طراحی پرداخت و با جمع ­بندی عملکرد ایشان، تردیدی نمی ­توان داشت که ایشان یک انقلابی اصیل و پایدار و یکی از استوانه­های انقلاب اسلامی بود.

مشخصات کتاب  

چاپ اول این کتاب در ۱۷۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان در زمستان ۱۳۹۶ عرضه شده است.

تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، تاریخ ­نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی، دکتر ابراهیم یزدی، شهدای حرب و محراب و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

نظر شما