شناسهٔ خبر: 54136 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دینانی: هیچ‌کتابی در عالم به‌ اندازه قرآن عقلانی نیست

غلامحسین ابراهیمی دینانی در آئین رونمایی از کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت‌ علوی» گفت: اسلام مقدس از هر دینی عقلانی‌تر سخن گفته است. هیچ‌کتابی در عالم به‌ اندازه قرآن عقلانی نیست. قرآن کریم بی‌عقلان را مذمت می‌کند.

هیچ‌کتابی در عالم به‌ اندازه قرآن عقلانی نیست

به‌گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آئین رونمایی از کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت‌ علوی» پیش از ظهر امروز یکشنبه (20 اسفندماه) با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، حسید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سید مهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن، سید حسن میرکریمی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، آیت‌الله دعوتی و اسماعیل منصوری لاریجانی، نویسنده این دو اثر در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
دینانی در این آئین با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به قلم قسم خورده، بیان کرد: وقتی می‌خواهیم قسم بخوریم بر عزیزترین چیز قسم یاد می‌کنیم و خداوند به قلم قسم خورده و این نشان از جایگاه والای قلم دارد. در اصول کافی که از کتب مهم حدیث در شیعه است نیز اشاره شده که در احادیث ائمه اطهار (ع) باب اول عقل است. خدا براساس آگاهی عالم را آفرید. خداوند حکیم است و براساس حکمت کار می‌کند و آگاهانه با حکمت خود عالم را آفریده است.
 
وی ادامه داد: در آیه دیگری از قرآن آمده کسی که به او حکمت داده شده، دارای خیر کثیر است. حکمت پس از مرگ انسان از بین نمی‌رود، چون ابدی است. کاری که براساس حکمت نباشد، روی هواست. حکمت عقل است و عقل در اینجا حکم می‌کند، خداوند حاکم است، چون آگاهی مطلق دارد و پس از او پیامبر حکم می‌کند، آن‌ هم آگاهانه و براساس عقل. قرآن خیر کثیر و حکمت است. نبوت نیز حکمت است. قلم نیز ظاهرا ابزار است، ولی دست بر قلم ارجح بوده و آنکه به دست فرمان می‌دهد عقل است، پس قلم  عقل اعلی است. نبوت عین عقلانیت و آگاهی‌ است. نبوت وحی خداوند است، هیچ دینی از ادیان الهی و غیرالهی به‌ اندازه اسلام بر عقل و خرد تکیه نکرده است. قرآن کریم بی‌عقلان را مذمت می‌کند.
 
این فیلسوف افزود: عقل نه‌ تنها امروز، بلکه گذشته و آینده را می‌بیند. حیوانات تاریخ و گذشته‌ای ندارند، چون عقل ندارند. ولی انسان تاریخ هزاران ساله را درک و تحلیل می‌کند، چون عقل و تدبیر دارد. حکمت ظهور عقل است. حکیم حرف محکم می‌زند و حرفش ازلی و ابدی است. عقل نمی‌میرد. اسلام مقدس از هر دینی عقلانی‌تر سخن گفته است هرچند دیگر کتب آسمانی نیز در جای خود درست نازل شده‌اند. هیچ‌کتابی در عالم به‌اندازه قرآن عقلانی نیست.
 
دینانی همچنین گفت: عقل گوهر گرانبهایی است که قدری از آن غافلیم و گاهی دچار احساسات می‌شویم. اگر عقل احساسات را کنترل نکند معلوم نیست چه بلایی بر سر بشر می‌آید. عقل میزان احساسات را تعیین می‌کند. عقل میزان هر چیزی است. عقل میزان الموازین است و همه میزان‌ها با عقل تنظیم می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه باید در همه امور عقلانیت را ملاک قرار دهیم بیان کرد: حتی تبلیغ اسلامی باید براساس عقل باشد. بشر امروز با عقل بیشتر سروکار دارد و هرچه میزان عقلانیت بیشتر شود حرف انسان خریدار بیشتری دارد. جهان ناچار است در مقابل سخن معقول تواضع کند.
 
این نویسنده و فیلسوف اسلامی با اشاره به کتاب «حکمت علوی» ادامه داد: حضرت علی (ع) انصافا رونق اسلام است و نمی‌دانم اگر ایشان نبود چه بلایی بر سر اسلام می‌آمد. علی (ع) رونق اسلام و عقل محض است. حضرت می‌گوید با عقلتان به خدا نزدیک شوید. چراکه قرب به خداوند معرفتی و عقلانی است. هرچه می‌توانید در راه معرفت عقلانی بکوشید. حضرت امیرالمومنین (ع) سمبل عقلانیت اسلام است. بعد از نبی مکرم اسلام و قرآن کردیم که کتاب جاودانه است در اسلام و هر دینی باید به نهج‌البلاغه مراجعه کرد.
 
دینانی افزود: حضرت امیر در این کتاب خطبه و کلمات قصار دارد زیاد در دنیا دنبال معجزه نگردید بلکه کلمات حضرت امیر (ع) معجزه زنده است. نهج‌البلاغه و حکمت علوی نعمتی در دست بشر است. آب دریا ممکن است روزی تمام شود ولی اوراق کتاب فضایل علی (ع) تمام‌نشدنی است.

نظر شما