شناسهٔ خبر: 54161 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

متاسفانه درباره تاریخ دانشگاه تهران اطلاعات جسته گریخته‌ای وجود دارد

کتاب «اسناد تاریخ دانشگاه تهران؛ موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه» به کوشش سوسن اصیلی به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

متاسفانه درباره تاریخ دانشگاه تهران اطلاعات جسته گریخته‌ای وجود دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اسناد تاریخ دانشگاه تهران؛ موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه» گزیده‌ای از اسناد دانشگاه تهران، موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد است. این مجموعه شامل 313 عنوان سند است که بخش اصلی آن از اسناد آرشیوی منتقل شده به کتابخانه مرکزی انتخاب شده است.

این کتاب به هشت بخش تقسیم شده است و هر بخش نیز دارای چندین قسمت است. شیوه ارائه اسناد در هر قسمت بر اساس ترتیب تاریخی است به استثنای اساسنامه‌ها که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است. برخی از اسناد تاریخ نداشتند که با جستجو در منابع مختلف مانند سالنامه‌ها و مجموعه اخبار دانشگاه و حتی مطبوعات تلاش شده با تطبیق واقعه ذکر شده در سند و انعکاس آن در منابع دیگر تاریخ آنها مشخص شود.
 


رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در سرسخن این کتاب آورده است: «تاریخ تاسیس دارالفنون و دانشگاه تهران دو نقطه عطف در تاریخ معارف ایران است، تاریخ‌هایی که ایران را بیش از پیش با علوم نوین و سنتی ما آشنا کرده و تحولی در آموزش عالی ما پدید آورد. تاسیس دانشگاه تهران، سبب شد تا شمار زیادی از استادان برجسته، در این دانشگاه گرد هم جمع شده و به تدریج طیف و طبقه‌ای از فرهیختگان در دانشگاه تهران فراهم آید که خود عامل مهمی در تعمیق علم و دانش در جامعه ما بود.
 
متاسفانه درباره تاریخ دانشگاه تهران، به جز خاطرات پراکنده و اطلاعات جسته گریخته‌ای که در سالنامه‌ها یا مقالات آمده، کاری در خور صورت نگرفته یا اگر گرفته انتشار نیافته است، کاری که باید انجام شود. بخشی از این کار، گردآوری و انتشار اسناد تاریخ دانشگاه تهران شامل همه منابع و مدارکی است که می‌توان برای روشن کردن تاریخ دانشگاه و نیز سیاست‌های آموزشی و اداری آن مفید باشد. این اثر حاوی تتبعی گسترده در منابع و مدارک، در جهت گردآوری اسنادی است که کمک زیادی برای شناخت روند رو به رشد دانشگاه تهران به عنوان مهمترین نهاد آموزشی علوم نوین خواهد کرد...»



سوسن اصیلی در پیشگفتار این کتاب نوشته است: «کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به عنوان مهمترین آرشیو و تنها مرکز نگهداری اسناد در راستای این وظیفه مهم خود از مدتی پیش طرح گردآوری و طبقه‌بندی کلیه اسناد آرشیوی دانشگاه را مورد بررسی قرار داده است. این مرکز در نظر دارد اسنادی را که در واحدهای مختلف دانشگاه نگهداری می‌شوند در یک جا گردآوری کرده، پس از طبقه‌بندی علمی چونان سایر منابع پژوهشی کتابخانه در اختیار محققان قرار دهد.

البته سال‌ها پیش بخشی از این اسناد که شامل حدود 20 هزار برگ سند می‌شود به کتابخانه مرکزی منتقل شده است که در واقع نسبت به آنچه باقی مانده بسیار اندک است. زیرا بخش زیادی از اسناد راکد طی سال‌های گذشته از دوایر گوناگون به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شده و جای تاسف است که اینک حتی تصویری از این اسناد نیز در خود دانشگاه و در آرشیو کتابخانه مرکزی وجود ندارد. حال آنکه می‌بایست اسناد دانشگاه نخست در خود دانشگاه که یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسنادی کشور است، نگهداری می‌شد.»

کتاب «اسناد تاریخ دانشگاه تهران؛ موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه» به کوشش سوسن اصیلی در 608 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 40 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما