شناسهٔ خبر: 54170 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهر زنده است؛ نفس می‌کشد یا به نفس‌نفس می‌افتد

ویدئوی سخنرانی ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران، در دوره آموزشی شهرگفتار توسط سیمافکر منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ویدئوی سخنرانی ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران، در دوره آموزشی شهرگفتار از سوی سیمافکر منتشر شد.

ویدئوی سخنرانی ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران، با عنوان «نگاه مردم‌شناسانه به شهر» منتشر شد. این سخنرانی که در تاریخ ۸آذر۱۳۹۶ در دوره آموزشی شهرگفتار از سوی موسسه «هنگامه خرد» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، توسط سیمافکر برای مشاهده در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

زندگی اجتماعی در عصر جدید با محوریت شهر رقم می‌خورد. شهر ظرفی است که حیات اجتماعی در آن جاری می‌شود. شهر در مردم‌شناسی نه به عنوان کالبدی بی‌جان، بلکه به عنوان ارگانیسمی حیات‌مند و سوژه‌ای مستقل مطالعه می‌شود. برای مردم‌شناس شهر زنده است؛ هم نفس می‌کشد و هم به نفس‌نفس می‌افتد. رابطه مردم‌شناس و شهر، نه سوژه-ابژه بلکه سوژه-سوژه است. به‌این‌ترتیب مردم‌شناس شهری، در مطالعه شهر به دنبال ایجاد بیناذهنیت میان خود و شهر است تا وارد دنیای شهر شود و آن را فهم کند.

ابراهیم فیاض در این سخنرانی به تشریح نگاه مردم‌شناسانه در مواجهه با موضوع شهر پرداخته است. او شهر را مظهر فلسفه و طبیعت را مظهر عرفان می‌داند و می‌گوید در وضعیتی که طبیعت از شهر جدا افتاده، حکمت در پی پیوند این دو است تا شهر حکیمانه، هم شهر فلسفه باشد و هم شهر طبیعت، هم شهر بیان باشد و هم شهر سکوت، هم شهر هیجان باشد و هم شهر آرامش.

برای دسترسی و مشاهده این ویدئو می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نظر شما