شناسهٔ خبر: 54219 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی فلسفی فرهنگ عامه‌پسند در «فیسبوک و فلسفه»

کتاب «فیس‌بوک و فلسفه، در ذهن‌تان چه می‌گذرد؟» از مجموعه کتاب‌های «نیش فلسفه» به بررسی فلسفی فرهنگ عامه‌پسند می‌پردازد. در این مجموعه جنبه‌هایی گوناگون از فرهنگ معاصر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، مواردی چون سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی (به‌ویژه فانتزی و انیمیشن)، ورزش، کارگردانان موسیقی و موسیقی‌دانان معاصر، و غیره.

بررسی فلسفی فرهنگ عامه‌پسند در «فیسبوک و فلسفه»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «فیس‌بوک و فلسفه، در ذهن‌تان چه می‌گذرد؟» با ویراستاری دی.ای ویتکاور و ترجمه علی‌اصغر رئیس‌زاده منتشر شده است.
 
فیسبوک و فلسفه از مجموعه کتاب‌های «نیش فلسفه» است که به بررسی فلسفی فرهنگ عامه‌پسند می‌پردازد. در این مجموعه جنبه‌هایی گوناگون از فرهنگ معاصر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، مواردی چون سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی (به‌ویژه فانتزی و انیمیشن)، ورزش، کارگردانان موسیقی و موسیقی‌دانان معاصر، و غیره.

هدف از انتشار این مجموعه، با بهره‌گیری از مترجمان دانا، آن است که نشان دهد اصول فلسفی، بیرون از کلاس‌ها و حلقه‌های بحث تخصصی، چه سودی برای تبیین جهان و رفتار ما دارند و اصولا آیا می‌توانند ما را به بهترشدن سوق دهند؟ خواهیم دید که ریزه‌کاری‌های فلسفی از پس تحلیل بسیاری از جنبه‌های زندگی برمی‌آیند، نیز به راستی برای بهره‌مندی از فلسفه تنها نباید سراغ نوشتارهای تخصصی و آکادمیک رفت.

آن‌گونه که  علی‌اصغر رئیس‌زاده، مترجم اثر درباره این کتاب نوشته است، طبیعتاً دیدگاه فلسفه غرب در این مجموعه مورد توجه قرار می‌گیرد امروزه شبکه‌های اجتماعی و سرآمد همه آن‌ها، فیسبوک، نقشی انکارناپذیر و جداناشدنی از زندگی ما در جای‌جای این سیاره خاکی دارند. از گذاشتن یک استاتوس و ابراز عقیده‌ای گرفته تا اعلان خشنودی و ناخشنودی از یک عکس یا ویدیویی که در آن سوی جهان روی صفحه شخصی شما می‌آید یا آن را بر صفحه فردی دیگر می‌گذارید، فیسبوک بر حیات اجتماعی ما اثرگذار است.

تأثیرگذاری فیسبوک تا به آن حد بالا گرفته که وجود «اخبار دروغین» در آن، یکی از دلایل پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا برشمرده شده است و برای خود جنجالی به‌پاکرده است.

اما، این محیط تعاملیِ مجازی چه سودمندی‌ها و چه زیان‌هایی دارد؟ آیا فلسفه می‌تواند به این قلمرو نوینِ ساخته و پرداخته دوران اطلاعات نیز نگاهی بیندازد و آن را به زبانی ساده برای‌مان تحلیل کند؟ ببینیم نظر فیلسوفان باستان و معاصر، از ارسطو گرفته تا ژیژک، در این زمینه چیست.

به گفته مترجم اثر، اسامی خاص افراد و مکان‌های جغرافیایی، معادل‌های فارسی اصطلاحات علمی و تخصصی، و عناوین کتاب‌ها و فیلم‌هایی که در این کتاب معرفی شده‌اند از مآخذ و منابع تخصصی مربوطه گردآوری و انتخاب شده‌اند.

در پشت‌جلد این اثر می‌خوانیم: «با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت در جهان، شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌سرعت نقشی انکارناپذیر در زندگی تک‌تک ما یافته‌اند. کتاب «فیسبوک و فلسفه: در ذهن‌تان چه می‌گذرد» از سر کتاب‌های فرهنگ عامه‌پسند و فلسفه» چرایی و چگونگی به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی (و به‌طور اخص فیسبوک) را با استفاده از تعاریف و مفاهیم فلسفی اما با بیانی ساده، شیوا و عامه‌پسند شرح می‌دهد.

این کتاب مشتمل بر پنج گفتار اصلی‌ است که در آن‌ها مسائلی از قبیل حریم خصوصی، مخاطب‌شناسی، و تعاریف مفاهیم هویت، دوستی، اخلاقیات در دوستی، شبکه‌های اجتماعی، ارزش‌های اجتماعی، قدرت رسانه، و روابط‌انسانی با نگاهی به فیسبوک به‌عنوان یکی از فراگیرترین شبکه‌های مجازی در جهان، و در قالب فلسفه مورد بحث و واکاوی قرار می‌گیرند.»
 
فیس‌بوک و فلسفه، در ذهن‌تان چه می‌گذرد؟، ویراستار دی.ای ویتکاور با ترجمه علی‌اصغر رئیس‌زاده با شمارگان 1000 نسخه در 312 صفحه به بهای 30 هزار تومان از سوی نشر سیفتال راهی بازار کتاب شد.

نظر شما