شناسهٔ خبر: 54284 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» افروغ نقد می شود

کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ در خبرگزاری ایکنا نقد و بررسی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری خبرگزاری ایکنا نشست نقد و بررسی کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ را یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه برگزار می‌کند.

در این نشست عماد افروغ، مهدی گلشنی، اسمعیل خلیلی و جبار رحمانی حضور دارند و سخنرانی می‌کنند. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نشانی خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) مراجعه کنند.

کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ به تازگی منتشر شده است. تنظیم مطالب در بخش نخست کتاب به این صورت است که ابتدا مباحث کلان مربوط به علم‌شناسی و محورهای مرتبط آمده‌اند و سپس وارد مقوله‌های مربوط به جایگاه علوم انسانی و ضرورت بومی شدن آن و حتی دفاع از امکان نوعی جامعه‌شناسی دینی شده‌ است.

در این کتاب ناظر به نقد رویکردهای قالب‌گرایانه، کمی و اثبات‌گرایانه حاکم بر نظام آموزش رسمی ماست که می‌کوشد متأثر از یک نحله شناخت‌شناسی منسوخ و مطرود و بی‌توجه به زبان معطوف به چگونگی و ساختن و ایجاد کردن و با قرار دادن چهره‌های آکادمیک و دانشگاهی در چنبره‌ای محدود و با تحمیل شاخص‌هایی کمی و محتواگریز و با اهرم‌های تبلیغی و گاه هژمونیک در اختیار، کشور را از به اصطلاح عقب‌ماندگی علمی نجات دهد.

در این اثر تلاش می‌شود متأثر از مباحث مربوط به‌ویژه علم‌شناسی فلسفی و مبانی متافیزیکی علم، فلسفه تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی علم، شناخت‌شناسی رئالیسم انتقادی و برخی نظریه‌های اجتماعی به پرسش‌های اساسی در مورد وجوه نرم‌افزاری و آسیب‌شناسی دانشگاه و بسیاری پرسش‌های مطرح دیگر در این زمینه پاسخ داده شود.

نظر شما