شناسهٔ خبر: 54285 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییراتی به‌نفع یک میراث ادبی/ خانه سیمین وجلال هنوز مهمانی ندارد

با تغییر در مدیریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افتتاح و بهره‌برداری از خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد به تعویق افتاده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شش سال پس از آرامش ابدی سیمین دانشور، منزل وی به‌عنوان یکی از مهمترین میراث‌های مادی برجای مانده از وی که دربردارنده آثاری از او و همسر فقیدش جلال آل احمد است و به نوعی نمادی از سبک و شیوه زیستی بخش وسیعی از بدنه اهل قلم و اندیشه ایران در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، کماکان در رفت و آمدهای اداری شهرداری تهران بلاتکلیف مانده و راهی به بازگشایی پیدا نکرده است.

این منزل که قدمت تاریخی ساخت آن به سال ۱۳۳۲ باز می‌گردد و در زمره بناهای ملی ثبت شده در تهران به شمار می‌رود، پس از فوت سیمین دانشور در زمستان سال ۱۳۹۰ و به دنبال یک مرافعه حقوقی پردامنه میان ورثه او، به شهرداری تهران واگذار شد تا پس از مرمت، مورد استفاده تمامی اهالی فرهنگ و ادبیات قرار بگیرد.

به دنبال این اتفاق و پس از جمع آوری وسایل این منزل، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران عملیات مرمت و احیا این خانه را بر عهده گرفت و اعلام شد که این مکان مبدل به خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد خواهد شد.

پس از مرمت فیزیکی این بنا و آماده شدن آن برای ایجاد کاربری تازه و موزه آرایی در زمستان سال گذشته، جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات نیز به این محل دعوت شدند تا از آن دیداری داشته باشند که در این دیدار نیز موضوع ساخت این خانه موزه و اداره آن به صورت هیئت امنایی توسط اهالی فرهنگ و ادب مطرح شد.

با این همه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و مدیرعامل سابق آن اعلام کرد که این مکان در نهایت تا هجده اسفند ماه سال ۹۶ افتتاح خواهد شد و به دنبال آن مدیرعامل وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز عنوان «خانه ادبیات داستانی» را به روی این مکان اطلاق کرد که با واکنش‌هایی نیز روبرو شد.

از سویی همان زمان فرزان رستمی‌فر مدیر طرح و نظارت این پروژه به خبرگزاری مهر اعلام کرد شاید این ساختمان امروز با قدری چشم‌پوشی به مرحله بهره‌برداری از منظر مرمت رسیده باشد اما امر احیا و موزه‌آرایی و مواردی که در کل می‌شود گفت منجر به احیا این خانه خواهد شد، هنوز به اتمام نرسیده و به حداقل زمانی در حدود سه ماه و اعتباراتی جدید نیازمند است.

وی همچنین عنوان داشت: نگرانی ما این است که شاید معاون اجتماعی و مدیرعامل آینده شرکت توسعه، اولویت خود را به ادامه پروژه با رویکرد احیا ندادند و بهتر این است که مدیر فعلی شرکت توسعه پس از اتمام پروسه مرمت، احیا آن را نیز در برنامه خود قرار بدهد.

این اتفاق کمی بعد با تغییر مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی رخ داد و مدیرعامل جدید نیز که در روزهای پایانی سال به بازدید از این پروژه پرداخته بود چیزی درباره وضعیت کاربری این خانه و زمان بهره‌برداری از آن اعلام نکرد.

وضعیت نگاه داری از کتابخانه و اموال منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد

با این همه گویا این پروژه چه آن را تمام شده و چه ناتمام بدانیم برای بهره‌برداری در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفته است. محمود صلاحی رئیس سابق این سازمان در واپسین روزهای حضور خود در این سمت این تملک را تایید و  از عنوان «خانه ادبیات داستانی» برای این مکان یاد کرد که به دنبال آن با واکنش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران مواجه شد که گفت: تاکنون چنین تصمیمی از سوی شهرداری تهران اتخاذ نشده است و البته اگر هم چنین تغییری مدنظر باشد نمی‌تواند بدون لحاظ نظر کمیسیون صورت گیرد که نظر ما نیز بر این است که خانه موزه به نام جلال آل احمد و سیمین دانشور  باقی بماند. با این همه وضعیت بهره‌برداری این خانه کماکان در ابهام قرار دارد.

از سویی وضعیت نگهداری از اسباب و وسایل این خانه از جمله کتابخانه مرحوم آل احمد و دانشور کماکان مشخص نیست. بخشی از این اموال در یکی از انبارهای شهرداری منطقه محل خانه قرار دارد و برخی دیگر نیز در وضعیتی نامطلوب در داخل کارتن و در یکی از اتاق‌های خانه در دست مرمت قرار گرفته است. از سوی دیگر وضعیت بهره‌برداری از این مکان کماکان توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشخص نیست.

وضعیت فعلی کتابخانه دانشور و آل احمد در منزل آنها

فرزان رستمی‌فر مدیر طرح و نظارت این پروژه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در باره سرنوشت این پروژه به بیان این مساله بسنده کرد که تصمیم شرکت توسعه برای افتتاح بنا، با توجه به تغییر مدیریت آن در روزهای پایانی سال گذشته هنوز عملی نشده است و وی نیز به عنوان مشاور کماکان از منظر موزه آرایی و بهره‌برداری محتوایی این منزل را مهیای بهره برداری نمی‌داند.

در همین زمینه امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی شهرداری تهران نیز با تایید این مساله که بهره‌برداری این بنا سازمان مطبوع وی است، به خبرنگار مهر گفت: خانه سیمین و جلال قرار بود ١٨ اسفند افتتاح شود و به طور موقت تحویل سازمان شد اما چون مباحث هویتی و تاریخی و چیدمان اشیا و و سایل و ... مانده بود مقرر شد تا افتتاح به زمان دیگری موکول شود تا کارهای نهایی خانه تمام شود.

وی افزود: اگر امور نهایی ساماندهی و تعیین تکلیف شود و کارهای خرد و ریز عمرانی هم به پایان برسد این امکان وجود دارد که ٨ اردیبهشت و همزمان با تولد بانو سیمین افتتاح شود.

به گفته عبدالحسینی خانه سیمین و جلال به صورت پاتوقی برای نویسندگان در می آید و با تاکید بر امور محتوایی در حوزه ادبیات داستانی فعالیت خواهد داشت و برای این منظور تلاش شده تا با پژوهش و کارشناسی و نگاه تخصصی مبنای تاریخی و هویتی خانه مدنظر قرار گیرد.

نظر شما