شناسهٔ خبر: 54307 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیام سیدعلی صالحی به جشنواره ادبی گلاویژ

سیدعلی صالحی، شاعر برگزیده جایزه طلایی کردستان عراق پیامی را به جشنواره ادبی گلاویژ ارسال کرده که متن آن در اختیار ایبنا قرار گرفته است.

پیام سیدعلی صالحی به جشنواره ادبی گلاویژ

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم پایانی جشنواره گلاویژ عصر روز شنبه (۱۸ فروردین‌ماه) با اهدای جایزه طلایی کردستان عراق به سیدعلی صالحی، شاعر ایرانی برگزار شد. 

همچنین گزینه شعری از سیدعلی صالحی با ترجمه مریوان حلبچه‌ای تحت عنوان «اگر عاشق نباشیم می‌میریم» توسط این جشنواره چاپ شده و کلیه حق فروش ترجمه کردی این گزینه شعر به آوارگان عفرین اختصاص یافته است.
 
 سیدعلی صالحی که در این مراسم حضور نداشت، پیامی به این جشنواره فرستاد که متن آن به شرح زیر است:

«اراده پرقدرت و مقاومتِ بی‌شکست، قرارِ انسان، جوهره هستی است، این ایمانِ من است: «انسان پیروز است!» هم از این راه ... من آیینِ شعرِ مقاومت را از روح و زبانِ سلسله جبالِ زاگرس آموخته‌ام، زاگرسِ زوالْ‌ناپذیر، میهن من و شیر کو بی‌کس است. و این ما، همة ما ... اهلِ قلم مستقل هستیم که مرتب میراثِ مشترک و یگانة انسان را به یاد انسان می‌آوریم، انسانِ مبارز، انسانِ آزادی‌خواه، انسانِ کلمه، انسانِ پیروز...!

و انسان پیروز است، این ایمان من است. یک لحظه به یاد می‌آورم، دهه شصت خورشیدی، کوچ اجباریِ قبیلة انسان، خیل عظیم خستگان پیاده به جانبِ ایرانِ خود می‌آمدند. من می‌گریستم و کاری از کلمه ساخته نبود، فقط با خود گفتم: ممکن است یک روز، یک کُرد رئیس‌جمهوری عراق شود!؟ رؤیایی که برای خودم نیز غیرقابل باور بود، تا آن روز بزرگ که مام جلال رُخ به رُخ جهان گفت: «من رئیس جمهورِ همه عراق هستم!»

شگفتا ... شاعران نباید رؤیاهای خود را دستِ کم بگیرند! ایام به شادی و آزادی برای آدمیْ‌زادی، ما بُردیم، کلمه بُرد، شعر بُرد، یعنی انسان بُرد، و انسان در هر شرایطی، بر هر شرایطی پیروز است.
سیدعلی صالحی
نوروز 1397 ـ تهران»


 
 

نظر شما