شناسهٔ خبر: 54370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چه کتاب‌هایی درباره آثار فیلم‌نامه‌نویس جمهوری چک در ایران ترجمه شدند؟

میلوش فورمن هنرپیشه، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل جمهوری چک درگذشت. درباره فیلم‌های او در ایران کتاب‌های متعددی تالیف و ترجمه شده است.

چه کتاب‌هایی درباره آثار فیلم‌نامه‌نویس جمهوری چک در ایران ترجمه شدند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یان توماس فورمن (به زبان چکی:Jan Tomáš Forman) که بیشتر با نام میلوش فورمن شناخته شده (زاده ۱۸ فوریه ۱۹۳۲)، هنرپیشه، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس اهل جمهوری چک است.

پدرش یهودی و مادرش پروتستان است. او چک‌تبار و زاده کشور چکسلواکی پیشین است. در اوایل کودکی، با از دست دادن پدر و مادرش در اردوگاه آلمانی اسرای جنگی آشویتز، یتیم شد. پدرش به خاطر عضویت در یک گروه مقاومت چک و مادرش به خاطر خرید و فروش غیرقانونی خواربار، زندانی شدند.

فورمن دو بار به خاطر فیلم‌های پرواز بر فراز آشیانه فاخته (در ایران با نام دیوانه از قفس پرید نمایش داده شده) و آمادئوس برنده جایزه اسکار شده‌است.

«تاریخچه سینمای چکسلواکی و زندگی و آثار میلوش فورمن: قوی‌ترین سنت سینمای جهان زیر چکمه‌های استبداد» نوشته همایون دهکردی؛ «میلوش فورمن از چکسلواکی دهه شصت می‌گوید: پارادکس‌های جامعه کمونیستی» به ترجمه بهروز سلطانزاده؛ «نگاهی به سینمای میلوش فورمن و سینمای اروپای شرقی: روان پریشی و روانکاوی در نستب با سینما» نوشته حسین مهکام؛ «بازخوانی سه فیلماز میلوش فورمن: پیتر سیاهپوش، عشق‌های یک بلوند و جشن آتش‌نشان‌ها/ ایده‌هایی کمیک برای رستگاری در جهان تراژیک» نوشته میلاد روشنی پایان؛ «در باب بازی لنگه بازی» نوشته شهریار وقفی پور؛ «نگاهی به اقتباس پیتر شفر فیلمنامه‌نویس آمادئوس از نمایشنامه خودش: شبح است اما این شبح آن شبح نیست» نوشته مهدی میرمحمدی؛ «نگاهی به فیلم آمادئوس/ ولفگانگ آ» نوشته ادئوس سالی بری به ترجمه رضا مولایی؛ «نگاهی به جشن آتش‌نشان‌ها غمنامه یک قوم» نوشته رضا غیاث؛ «نگاهی به فیلم مرد روی ماه/ توی حقیقی وجود ندارد» به ترجمه شهریار خلفی و «یادداشتی کوتاه درباره فیلم پیتر سیاه/ میلوش فورمن: لمس کردن با دوربین» نوشته کاوه مهندی عناوین برخی از کتاب‌هایی هستند که درباره این آثار این فیلمساز منتشر شده است.

«یادداشتی بر فلیم پرواز بر آشیانه فاخته/ دیوانه در فقس مرد» نوشته مسعود حقیقت ثابت؛ «یادداشتی بر فیلم مردم علیه لری فلینت ساخته میلوش فورمن: آه اگر آزادی سرودی می‌خواند…» نوشته محمد فرقدانی؛ «درباره فیلم ارواح گویا/ ارواح سرگردان» نوشته کیوان پاک فر؛ «از رابطه‌های خطرناک تا والمونت: آن که بیشترین گناه را مرتکب شده باید بمیرد» نوشته هدایت مشعل و «سکون و حرکت ناسازه چشمگیر نمای یرزی منزل: تلخندهای بندباز دوره‌گرد» نوشته امیرحسین سیادت از دیگر عناوین منتشر شده درباره فورمن هستند.

نظر شما