شناسهٔ خبر: 54400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حواشی نمایش تازه‌ترین فیلم جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن

کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به حسن روحانی (رئیس‌جمهور)، خواستار دستور وی برای حل مشکل جعفر پناهی و شرکت وی در فستیوال کن شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به حسن روحانی (رئیس‌جمهور)، خواستار دستور وی برای حل مشکل جعفر پناهی و شرکت وی در فستیوال کن شد. 

متن نامه کانون کارگردانان به شرح زیر است: 

«ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و احترام

با توجه به انتخاب فیلم سینمائی ‌»سه‌رخ» ساخته آقای جعفر پناهی (عضو کانون کارگردانان سینمای ایران) در بخش اصلی هفتادویکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمائید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانی شرکت کنند».

همچنین جعفر پناهی بعد از انتخاب فیلم «سه‌رخ» در بخش مسابقه فستیوال کن نسبت به پذیرفته‌شدن فیلمش در این رویداد هنری واکنش نشان داد و گفت: «بیش از یک دهه است که زمزمه‌ی‌ مرگ ِسینمای هنری ایران شنیده می‌شود. حتی وقتی سینمای ایران به اسکار هم دست یافت، کسانی با عنوانِ مضحک ِ«لابی‌گری» در القای آن کوشیدند.

 امسال برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران دو فیلم از دو فیلم‌ساز ایرانی در بخش مسابقه‌ی اصلی کن حضور خواهد داشت. این حضور، خودبه‌خود بیانگر آن است که سینمای ایران زنده و پویا است. مسلما این امر به مذاق کسانی که می‌خواستند مرگ سینمای مستقلِ ایران را جشن بگیرند و یا سینمای مستقل را ریشه‌کن کنند، خوش نخواهد آمد. آشکار است که دنبال بهانه‌ای دیگر خواهند گشت. بسیاری از کشورها آرزو داشته‌اند و دارند که فیلمی در یکی از سه جشنواره‌ی الفِ - کن، ونیز و برلین - داشته باشند. امسال با حضور فیلم‌سازان ایرانی در فستیوال برلین استارتِ تداوم پویایی سینمای ایران ‌زده شد اما با جایزه‌نگرفتن فیلم‌ها خواستند این حضور را کم‌رنگ یا بی‌اهمیت جلوه دهند. 

آنچه مسلم است این است که بهانه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. ولی سینمای مستقل با راه‌های تازه‌تر و فیلم‌های خلاقانه‌تر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهای مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوال‌ها به بازار سینمای جهان دست یابیم. و اما یک آرزوی شخصی: بزرگ‌ترین آرزویم به‌عنوان یک فیلم‌ساز این است که فیلم‌هایم در ایران به نمایش درآید. حتی اگر در یک سینما، حتی اگر در دورافتاده‌ترین جا باشد».

نظر شما