شناسهٔ خبر: 54420 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انسان تاریخی و تاریخ متعالی منتشر شد

کتاب «انسان تاریخی و تاریخ متعالی» به قلم حکمت‌الله ملاصالحی از سوی انتشارات پگاه روزگار نو به تازگی منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «انسان تاریخی و تاریخ متعالی» تازه‌ترین اثر «حکمت‌الله ملاصالحی» است. او که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه آتن است، نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور «فلسفه‌ باستان‌شناسی» را در ایران پی‌ریزی کرده است. این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات او در مجله سوره اندیشه با موضوع تاریخ متعالی و حضور تاریخ‌مند انسان در جهان است. ساختار کتاب شامل سه فصل: انسان، عصر کنونی، از تاریخ حال تا تاریخ متعال، است که ساختار فکری نویسنده را در بر می‌گیرد.

بحران دوره‌ی جدید، بحران یک دوره و تمدن نیست؛ بحران همه‌ تاریخ آدمی است؛ به این معنا که از کجا آغاز کرده‌ایم که به اینجا رسیده‌ایم؟ ما امید و آرمان و آینده‌ چه گذشته‌ای هستیم؟! چه میراثی از خود برای نسل‌هایی‌که از پی می‌رسند خواهیم نهاد؟ زمینه‌ها و ریشه‌های تحولات و بحران‌های مخاطره‌انگیز و هول‌آور موجود را درکجا می‌بایست جست و تا کدام لایه‌ها و زیرلایه‌های تاریخ و پیشینه‌ حضور تاریخی انسان در جهان، می‌باید عقربه‌ زمان را به عقب راند؟

وقتی به شتاب تحولات، شدت، فشار، حجم و تراکم بی‌سابقه و نفسگیر و غافلگیرکننده‌ رویدادها در همین سه سده‌ اخیر تاریخی با تأمل و تعمق و دقت بیشتر می‌اندیشیم و موقعیت بسیار پیچیده، شکننده، دشوار و مخاطره‌انگیزی که در آن قرار گرفته و با آن دست‌وپنجه می‌فشاریم می‌نگریم، احساس می‌کنیم یکبار دیگر تاریخ، موقعیت، تقدیر، حضور تاریخی و نحوه‌ بودن انسان در جهان نیاز به بازاندیشی، نقد، تحلیل و غوررسی‌ای از جنس و از منظری دیگر دارد و احساس می‌شود غربال‌های نقد و بازنگری را می‌باید به‌کار انداخت و خرمن عظیم دستاوردهای فکری، علمی و فنی بی‌سابقه‌ انسان دوره‌ جدید رامورد ارزیابی دوباره قرارداد و با دقت و مراقبت و تأمل و تعمق هرچه بیشتر درباره‌شان اندیشید و داوری کرد.

در جامعه و جهان باز روزگار ما که همه‌نوع ابزارهای گناه و دریدگی به‌سهولت در کف همگان از هر گروه سنی و جنسی قرار دارد، هر نظام اعتقادی و سیاسی که بدون توجه به تنگناها و مقتضیات انسان دوره‌ی جدید بخواهد و بکوشد از بالا و بیرون و آمرانه و به زور تعصب چنین ارزش‌ها و فضیلت‌هایی را بر مردمش تحمیل کند، دیر یا زود سرش به صخره و سنگ بن‌بست کوفته خواهد شد. آماده ساختن و فراهم آوردن زمینه و هموار کردن راه و حرکت به‌سوی یک فرهنگ و زندگی اصیل و غنی از معنویت مستلزم نگاهی دردمندانه، صمیمانه، مشفقانه وآگاهانه به تنگناها ومقتضیات و شرایط بسیار پیچیده‌ای است که انسان روزگار ما با آن دست وپنجه می‌فشارد.

از  حکمت‌الله ملاصالحی تا پیش از این هشت عنوان کتاب و نیز مقالات متعددی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه‌های متنوع فلسفه، باستان‌شناسی، دین‌پژوهی، هنرهای آیینی به چاپ رسیده است.

جلوه‌های کهن هنر آیینی (۱۳۷۷)، زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (۱۳۷۸)، درآمدی بر معرفت‌شناسی باستان‌شناسی (۱۳۸۲)، جستاری در فرهنگ، پدیده‌ی موزه و باستان‌شناسی (۱۳۸۴)، انسان، فرهنگ و سنت (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی در بوته‌ی معرفت‌شناختی (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی دین: با فانوس نظر در جست‌وجوی آیین‌های گمشده (۱۳۹۰) و باستان‌شناسی در صافی جستارهای فلسفی (۱۳۹۴) از جمله آثار این استاد فرهیخته است.

کتاب «انسان تاریخی و تاریخ متعالی» به قلم حکمت‌الله ملاصالحی ۱۷۴ صفحه با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پگاه روزگار نو به تازگی منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه و خرید این کتاب می‌توانند به کتابفروشی‌ها  یا فروشگاه اینترنتی کتاب روزآهنگ مراجعه نمایند.

نظر شما