شناسهٔ خبر: 54435 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی معیار انتخاب «چهره سال هنر انقلاب اسلامی»/ حمایت‌ها ارگانی است یا خیر؟

معیار انتخاب «چهره برگزیده سال هنر انقلاب» چیست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی چند سالی است که روز بیستم فروردین، همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی را به نام هفته هنر انقلاب و طی آن از «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» تجلیل می‌شود. در دوره‌های گذشته، مرتضی سرهنگی (نویسنده و پژوهشگر)، مجید مجیدی (کارگردان) و سیدمسعود شجاعی طباطبایی (کاریکاتوریست) به این عنوان دست یافته‌اند. امسال نیز این مراسم به همت دبیرخانه هفته هنر انقلاب و دبیرخانه انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی برگزار شد و پنج چهره به مرحله نهایی راه پیدا کردند که در نهایت «حمید حسام» نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد» به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شد.

اما معیار انتخاب «چهره برگزیده سال هنر انقلاب» چیست؟ دو تن از مسوولان اجرایی انتخاب چهره سال (مسعود شجاعی طباطبایی، معاون هنری حوزه هنری و عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل سوره مهر) در گفت‌وگو با «اعتماد» به لزوم وجود سه ویژگی در رسیدن به گزینه‌های مورد نظر اشاره کردند. نخست، تاثیرگذاری و استقبال مخاطبان از اثر هنری خلق شده دوم، اثر تولید شده باید در حوزه دین و هنر انقلاب باشد و سوم ویژگی‌های شخصیتی هنرمند.

ویژگی‌هایی که به نوعی در اظهارنظر رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز به چشم می‌خورد. حجت‌الاسلام خاموشی چندی پیش در تبیین اهمیت معرفی و ویژگی‌های چهره هنر انقلاب گفته بود: «این چهره باید خصوصیاتی داشته باشد و این خصوصیات می‌تواند راه شکوفایی هنر باشد. چهره هنر انقلاب باید با بصیرت، دارای بینش، آگاه نسبت به انقلاب باشد و خود در صف نخست برای دفاع از انقلاب بایستد. این هنرمند بسته به تخصص و رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کند موقعیت و چالش‌های پیش رو را بشناسد و برای تقویت انقلاب اسلامی تلاش کند.»

به گفته مسوولان دبیرخانه انتخاب چهره سال، امسال ١٤ هنرمند نامزد دریافت این نشان بودند که در نهایت و پس از بررسی از سوی حدود ٦٠ کارشناس به پنج گزینه (سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد حسین مهدویان و حمید حسام) و سپس معرفی چهره سال «حمید حسام» در مراسم پایانی رسید.

به این ترتیب «گلستان جعفریان»، «محسن جلیلی» آهنگساز و موسیقیدان، حمید حسام نویسنده، «ابراهیم حسن‌بیگی» نویسنده، «محمدرضا دوست‌محمدی» گرافیست، «حسن روح الامین» نقاش و گرافیست، «محمدمهدی سیار» شاعر و ترانه‌سرا، «علی صدری‌نیا» مستندساز، «سیدحسین فدایی‌حسین» هنرمند تئاتر و پژوهشگر هنرهای نمایشی، «حسن قائدی» عکاس مستند، «محمدحسین مهدویان» کارگردان سینما به همراه مهدی «مهدی نقویان» مستندساز ١٤ نفری بودند که در گام نخست برای دریافت این عنوان معرفی شدند.

به گفته مسوولان دبیرخانه انتخاب چهره سال هنر انقلاب، حضور چهره‌ای مثل محمدحسین مهدویان در میان این فهرست نه به دلیل کارگردانی فیلم سینمایی «لاتاری» که به دلیل اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» و استقبال مردمی از آن در سال ٩٦ بوده است. به این ترتیب بیشتر آثار انتخاب شده در سال ٩٦ خلق و تولید شده‌اند. اما حضور حمید حسام در این فهرست فقط برای تالیف یک کتاب نبوده بلکه بیشتر از این منظر مورد توجه قرار گرفته است که سه کتاب این نویسنده «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد» و «خداحافظ سالار» بارها تجدید چاپ شده است.

عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر در پاسخ به این پرسش که فروش بالای این کتاب‌ها معمولا در نتیجه حمایت‌های ارگانی و سازمانی است به «اعتماد» گفت: «معمولا این نگرش وجوددارد اما مساله اینجا است که وقتی می‌گوییم فروش بالای کتاب «دا» به دلیل حمایت‌های ارگانی است باید ببینیم فروش بعدی کتاب چگونه است. می‌پذیرم که در ابتدای راه حمایت‌های ارگانی صورت می‌گیرد ولی به عنوان نمونه همین کتاب حالا بیش از ١٦٠ تجدید چاپ داشته که نشان می‌دهد با گذشت چندسال همچنان از سوی مردم خریداری و خوانده می‌شود. »

او با اشاره به سه کتاب «حمید حسام» ادامه داد: «این کتاب‌ها ظرف‌ سال‌های گذشته بارها تجدید چاپ شده و فروش حدود ٢ میلیارد تومانی را تجربه کرده‌اند. اگر میانگین قیمت ٢٠هزار تومان برای هر کتاب را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد تعداد تجدید چاپ کتاب کم نبوده است.»

براساس اظهارات مسوولان دبیرخانه انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی، این افراد براساس تحقیق‌های میدانی و اثرگذاری آثارشان انتخاب می‌شوند. به گفته قره‌داغی: «بررسی‌های دبیرخانه بعد از ٣ سال تجربه حالت دایمی پیدا کرده است. به این شکل که تمام وقایع سال را رصد می‌کنیم ولی بطور جدی از بهمن ماه وارد بحث اجرایی می‌شویم.»

امسال به هر یک از پنج گزینه نهایی ٥ سکه و به نفر برگزیده ٢٢ سکه بهار آزادی به همراه نشان هنرمند سال انقلاب اهدا شده است.

براساس اظهارات مسوولان دبیرخانه انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی، این افراد براساس تحقیق‌های میدانی و اثرگذاری آثارشان انتخاب می‌شوند. به گفته قره‌داغی: «بررسی‌های دبیرخانه بعد از ٣ سال تجربه حالت دایمی پیدا کرده است. به این شکل که تمام وقایع سال را رصد می‌کنیم ولی بطور جدی از بهمن ماه وارد بحث اجرایی می‌شویم.»

امسال به هر یک از پنج گزینه نهایی ٥ سکه و به نفر برگزیده ٢٢ سکه بهار آزادی به همراه نشان هنرمند سال انقلاب اهدا شده است.

نظر شما