شناسهٔ خبر: 54445 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

سقوط ۱۱۷۷

سقوط این کتاب در درجه نخست درباره سقوط تمدن‌های عصر مفرغ و عوامل آن در بیش از سه هزار سال پیش است، با این حال حاوی درس‌هایی درباره جوامع جهانی و چندملیتی‌شده امروز نیز هست.

سقوط ۱۱۷۷

روایتی تازه درباره همانندی تمدن ما و تمدن‌های سه هزار سال پیش

اریک اچ.کلاین

مترجم: فاطمه شمسی و امیر قاجارگر

ناشر: دنیای اقتصاد

تعداد صفحه: ۲۸۸ صفحه

قیمت: ۲۲ هزار تومان

جنگویانی پا به عرصة جهان گذاشتند، تاختند و در پس خود مرگ و ویرانی به جای گذاشتند. دانشماندان امروزی به طور کلی آن‌ها را «اقوام دریایی» می‌نامند، اما مصریان که حولا آن‌ها را ثبت و ضبط کرده‌اند هرگز چنین واژه‌ای را به کار نبرده‌اند، در عوض آن‌ها را گروه‌های مجزایی می‌دانستند که با هم کار می‌کرده‌اند. این کتاب در درجه نخست درباره سقوط تمدن‌های عصر مفرغ و عوامل آن در بیش از سه هزار سال پیش است، با این حال حاوی درس‌هایی درباره جوامع جهانی و چندملیتی‌شده امروز نیز هست. شباهت‌های این دو جهان به لحاظ هیئت‌های دیپلماتیک و ممنوعیت‌های اقتصادی تجاری، گروگان‌گیری‌ها و باج‌دادن‌ها، قتل و ترور، توطئه‌های بین‌المللی و اخبار نظامی جعلی، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، به حدی هست که نگاهی دقیق‌تر به مردمان و مکان‌های دوره‌ای که بیش از سه هزار سال پیش وجود داشته‌اند را به امری فراتر از یک تحقیق آکادمیک در حوزه مطالعاتی تاریخ باستان تبدیل می‌کند.

این اثر ما را به عصر مفرغ پسین و دوران طلایی قرن پانزدهم پیش از میلاد می‌برد و تمدن های متعددی را از بین‌النهرین گرفته تا یونان، از سرزمین قوم بنی اسرائیل گرفته تا هیتی از نظر می‌گذراند. سپس در گذر قرن‌ها به روندها، مردمان و اتفاقاتی می‌پردازد که جهانی را به ویرانی کشاند. در سراسر کتاب نوعی هوشیاری موقعیتی نسبت به شواهد وجود دارد. اریک کلاین در این کتاب از بحران اقتصادی و تغییرات آب و هوایی گرفته تا جنگ در خاورمیانه، به جستجوی شباهت‌های عصر ما و عصر مفرغ پسین می‌پردازد.

نظر شما