شناسهٔ خبر: 54449 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نحوه پرداخت بودجه به دانشگاه های کشور روسیه

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بودجه های تحقیق و توسعه به دانشگاه های روسیه براساس استراتژی و مزیت رقابتی پرداخت می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قول داده است بودجه علوم این کشور را تا پایان سال میلادی جاری به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی افزود: از این افزایش برای بودجه‌های تخصیص نیافته «برنامه علوم و فناوری ۲۰۱۴ تا ۲-۲۰» که در حال حاضر در حال اجرا است استفاده خواهد شد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: میزان افزایش از ۴۰ میلیارد روبل به ۶۰ میلیارد روبل( ۶۴۴ میلیون دلار  تا تقریبا یک میلیارد دلار) خواهد بود.

مهراد عنوان کرد: بخش مهم این برنامه ریزی شامل دانشگاه ها به ویژه دانشگاه هایی است که جزو موسسات راهبردی روسیه اند، از جمله دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه دولتی سنت پیترزبورگ و سایر دانشگاه ها.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح بخشی از راهبرد دولت روسیه است که اخیرا توسعه علمی دانشگاه ها را در سال های پیش رو در اولویت ملی قرار داده است.

چهره ماندگار علمی کشور تاکید کرد: پیش از ۲۰۱۷، توسعه علوم از ماموریت های اصلی آکادمی ملی علوم روسیه و واحدهای تابعه آن بود. اما در سال های اخیر شرایط تغییر کرده و دولت توجه بیشتری را به توسعه علوم در دانشگاه ها معطوف کرده است.

مهراد گفت: برنامه رئیس جمهوری روسیه این است که حجم بودجه های دولتی که برای تحقیقات بنیادی تخصیص می یابد در بازه زمانی ۱۹-۲۰۱۸  تا یک و نیم برابر افزایش پیدا کند.

وی افزود: اکنون منابع مالی بر اساس نتایج و فعالیت های علمی دانشمندان توزیع می شود و تلاش های گذشته آنها مرجع توزیع بودجه‌های علمی نیست.

این چهره ماندگار علمی خاطرنشان کرد: طبق برنامه های جاری دولت فدرال، جهت توسعه مجموعه های علمی و فناوری که برای سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ طراحی شده است، حجم سرمایه گذاری های دولتی۲۲۸.۷ میلیارد روبل( ۳.۷ میلیارد دلار) تخمین زده می شود.

مهراد عنوان کرد: برخلاف سال های گذشته، اکنون برنامه به این گونه است که بودجه های تحقیق و توسعه به دانشگاه های روسیه براساس استراتژی و مزیت رقابتی پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: تحت این شرایط، بودجه های علمی طبق مناقصه، برای تامین کیفیت مورد نظر و اسناد و تعهدات مناقصه، واگذار خواهد شد.  

این چهره ماندگار علمی کشور گفت: در این راستا، کمیسیون خاصی بهترین و مناسب ترین پروژه ها را که توسط دانشگاه های روسیه به اجرا در می آید، انتخاب می کند.

نظر شما