شناسهٔ خبر: 54471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بومی گزینی در رشته های پزشکی جدی می شود/ برآورد نیاز تمام شهرها

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت از برآورد شهر به شهر نیاز نیروی انسانی به علوم پزشکی و بازنگری در ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در تحول آموزش خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر حمید اکبریدرباره برنامه های سال ۹۷ حوزه آموزش وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۷ معاونت آموزشی وزارت بهداشت بیشترین تمرکز خود را بر تعمیق بخشیدن به مناطق آمایشی گذاشته است.

اعطای اختیار بیشتر به دانشگاه های علوم پزشکی

وی افزود: به این معنی که می توانیم وظایف بیشتری را از ناحیه ستاد وزارت بهداشت به مناطق آمایشی دبیرخانه ها واگذار کنیم تا دانشگاه ها بتوانند بر اساس ماموریت های خودشان به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بپردازند. در سال ۹۷ به طور جدی به سمت انجام امور در مناطق آمایشی و دادن اختیار بیشتر به دانشگاه ها حرکت می کنیم.

اکبری اضافه کرد: بر اساس سند برآورد ظرفیت نیروی انسانی، نیاز داریم در هر منطقه آمایشی میزان ظرفیت نیروی انسانی را استخراج کنیم و تربیت نیروی انسانی را بر اساس آن نیاز و حتی شهر به شهر انجام دهیم.

برآورد شهر به شهر نیاز نیروی انسانی علوم پزشکی

وی خاطرنشان کرد: باید اسنادی تهیه شود که بدانیم هر شهر کشور به چه میزان نیروی انسانی در گروه علوم پزشکی نیاز دارد و بومی گزینی را جدی بگیریم. به این ترتیب افراد از همان شهر وارد دانشگاه می شوند و تعهد می پذیرند و بعد از اتمام تحصیل هم بر اساس قوانین و مقررات در همان شهرها به ارائه خدمات می پردازند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت ماموریت گرایی را از دیگر برنامه های مهم سال ۹۷ دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و گفت: ۵۰ ماموریت به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شد که پس از مدتی این ماموریت ها بازنگری شد و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

تغییر ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در تحول آموزش

وی افزود: تغییراتی در ماموریت ها بر اساس خواست و ظرفیت های دانشگاه ها داشته ایم و به طور جدی امیدواریم که در سال ۹۷ در جهت ماموریت گرایی حرکت کنیم و هر دانشگاه بداند که چه ماموریتی دارد و در همان جهت حرکت کند.

اکبری بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی را از دیگر مواردی برشمرد که در سال ۹۷ به صورت جدی پیگیری می شود و افزود: تعداد دانشجویان خارجی گروه علوم پزشکی در دو سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و با توجه به هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه توانسته ایم به این هدف دست یابیم.

وی گفت: قصد داریم که جلوتر از برنامه ششم توسعه حرکت کنیم و پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ میزان جذب دانشجویان خارجی در گروه علوم پزشکی از هدف برنامه ششم نیز بیشتر خواهد بود.

ادامه اعتباربخشی ملی و بین المللی دانشگاه ها

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداش درباره توسعه اعتباربخشی بین المللی دانشگاه ها گفت: با توجه به اینکه اعتبار بخشی بین المللی دانشگاه ها شروع شده است سعی داریم این موضوع را سریع تر پیش ببریم و تعداد دانشگاه های بیشتری اعتباربخشی بین المللی شوند و گواهی لازم را از موسسات اعتباربخشی بین المللی دریافت کنند. 

وی گفت: اعتبار بخشی ملی دانشگاه های داخل کشور، بیمارستان ها و موسسات آموزشی نیز از سال ۹۶ آغاز شده در سال ۹۷ ادامه می یابد و این مراکز بر اساس استانداردهایی که تهیه شده اعتباربخشی می شوند.

اکبری یادآور شد: اعتباربخشی درونی موسسات آموزشی علوم پزشکی نیز در سال ۹۷ توسعه می یابد تا دانشگاه ها بتوانند رتبه خود را ارتقاء بخشند. ضمن اینکه این اعتبار بخشی پذیرش دانشجویان خارجی را هم تسهیل می کند.

توسعه آموزش مجازی در گروه علوم پزشکی

وی درباره توسعه آموزش مجازی و افزایش استفاده از شیوه های نوین آموزشی در علوم پزشکی گفت: این کار به صورت جدی در سال ۹۷ پیگیری می شود. دانشگاه های ما زیرساخت های بهتری را فراهم کرده اند و تا میزان و حجم بیشتری از دروس را به صورت مجازی ارائه بدهند و از این پتانسیل برای ارائه برخی از دوره ها استفاده می کنند

نظر شما