شناسهٔ خبر: 54485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «از سرد و گرم روزگار» روی میز منتقدان

نشست نقد و بررسی کتاب «از سرد و گرم روزگار» نوشته احمد زید آبادی دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار می‌شود.

کتاب «از سرد و گرم روزگار» روی میز منتقدان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «از سرد و گرم روزگار» نوشته احمد زیدآبادی از سلسله نشست‌های خاطره‌نگاری و تاریخ مردم دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار می‌شود.

داریوش رحمانیان، حسن باستانی‌راد و احمد زیدآبادی مولف اثر از کسانی خواهند بود که در این نشست سخنرانی می‌کنند. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نشانی خیابان کارگر شمالی، خیابان اداوارد براون، کاشی ۱۲ پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت مراجعه کنند.

احمد زیدآبادی، نویسنده و روزنامه‌نگار مستقلی است که در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران درس خوانده و از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکترای روابط بین‌الملل گرفت. موضوع تز دکترای او «دین و دولت در اسرائیل» بود. فعالیت مطبوعاتی او از سال ۱۳۶۸ با روزنامه اطلاعات آغاز شد و در سال‌های اخیر از کار در مطبوعات ایران محروم شد.

«از سرد و گرم روزگار» که با قلمی ساده و صمیمی نوشته شده است، شرح زندگی احمد زیدآبادی از کودکی تا زمانی است که در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران قبول می‌شود و عزم می‌کند برای تحصیل از سیرجان به تهران سفر کند. زیدآبادی کتاب را به روان مادرش تقدیم می‌کند و به همه‌ آنانی که به تعبیر او شرافت‌شان را از راه «خون» و «طلا» به دست نیاورده‌اند. در سراسر این کتاب با رنج کودکی مواجه هستیم که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند. کودکی که به قول امروز «کودک کار» است.

در قسمتی از کتاب «از سرد و گرم روزگار» می‌خوانیم: «سرنوشت به دنبالم بود؛ «چون دیوانه‌ای تیغ در دست» به خلاف همسالانم، تسلیم آن نشدم. هر غروب پاییز از بلندای تک‌درخت تناور روستایمان چشم به افق‌های دوردست و بی‌انتهای کویر دوختم و به آواز درونم گوش فرا دادم؛ آوازی که مرا به «انتخاب» فرامی‌خواند. پس انتخاب کردم؛ فقر و بی‌پناهی را با شکیبایی تاب آوردم، از رنج و زحمت کار شانه خالی نکردم، سر در کتاب فرو بردم و بر همه‌ی تباهی‌های محیط اطرافم شوریدم…
این قصه‌ی سرگذشت من است تا ۱۸ سالگی...»

نظر شما