شناسهٔ خبر: 54499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگهداری ۳۰۰ نسخه خطی از آثار سعدی شیرازی در کتابخانه آستان قدس

حدود ۳۰۰ نسخه خطی ارزشمند مربوط به حکیم سخن سعدی شیرازی در گنجینه کتاب‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نگهداری 300 نسخه خطی از آثار سعدی شیرازی در کتابخانه آستان قدس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایبنا؛ کارشناس مسئول اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از غنی‌ترین و بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام، دارای حدود ۳۰۰ جلد نسخه خطی ارزشمند مربوط به آثار سعدی شیرازی، شاعر قرن هفتم هجری قمری بوده که شامل کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم است و در میان آن‌ها چندین نسخه کلیات سعدی بسیار نفیس نیز وجود دارد.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی افزود: اشعار شعرای بزرگی همچون حافظ، سلمان ساوجی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی و عبید زاکانی نیز که از اشعار سعدی استقبال کرده‌اند، در این مجموعه نسخه‌های خطی موجود است.

وی با اشاره به مهم‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آثار سعدی، گفت: کلیات سعدی به خط «محمدبن عبداللطیف عقاقیری» (از شاگردان با واسطه سعدی) در سال ۷۶۶ هجری در شیراز کتابت شده و با سال فوت شاعر حدود ۷۰ سال فاصله دارد و از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود است.

کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، ادامه داد: این نسخه ارزشمند که از نظر تاریخی و تذهیب دوره ایلخانی، فوق‌العاده نفیس است، دارای دو سرلوح کتیبه‌مانند مزین و مرصع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد، جدول‌کشی به زر و کمندکشی، عناوین به شنگرف ولاجورد به نسخ سجلی دارای جلد تیماج قهوه‌ای زیباست که به خط نستعلیق ۲۵ سطری، کاغذ نخودی، با تعداد اوراق ۳۸۳ و در ابعاد ۱۴ در۲۱ سانتیمتر در قطع وزیری کتابت شده است.

فاضل‌هاشمی اظهار کرد: نسخه‌هایی که از نظر هنری و تذهیب، به خط خوشنویسان و هنرمندان مشهور بوده، دارای اهمیت ویژه‌ای است. از جمله این نسخه‌های ارزشمند، نسخه‌ای دیگر از کلیات سعدی است که در سال ۱۰۵۲ توسط «محمد مؤمن شیرازی» به خط نستعلیق خوش در متن و حاشیه و متن ۲۰ سطری کتابت شده و با چهار سرلوح مزدوج مذهب و مرصع پرکار تزیین شده است.

وی به دو نسخه ارزشمند دیگر از کلیات سعدی اشاره کرد و افزود: کلیات سعدی با ۱۰ سرلوح و ۵ کتیبه مذهب و مرصع و کلیات به خط «عبدالحسین انجوی شیرازی» با سرلوح‌های مرصع و مذهب در آغاز هر بخش و جلد روغنی پرکار و مصور، دو نسخه ارزشمند دیگر در گنجینه کتاب‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

این کارشناس مسئول اداره مخطوطات، درباره نسخه‌های نفیسی از بوستان سعدی نیز گفت: بوستان سعدی دارای سرلوح مزدوج شرفه‌دار پرکار در صفحه نخست و تشعیرسازی با گلبرگ طلایی به خط نستعلیق که توسط «عبدالرشید دیلمی» از خوشنویسان مشهور دوره صفوی در سال ۹۲۰ کتابت شده، یکی از این نسخه‌های نفیس است».

فاضل‌هاشمی ادامه داد: نسخه‌ای از بوستان سعدی به خط «عبدالغفار تفرشی» از خوشنویسان دوره قاجار و نسخه‌ای به تاریخ کتابت سال ۱۰۴۹ قمری و خط «محمد علی زرین‌قلم»، دو نسخه نفیس دیگر از بوستان است.

نظر شما