شناسهٔ خبر: 54518 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «حکمت و دبیرسیاقی» برگزار می‌شود

نشست «حکمت و دبیرسیاقی» به همت اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین برگزار می‌شود.

نشست «حکمت و دبیرسیاقی» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «حکمت و دبیرسیاقی» عنوان نشستی است که پنجشنبه ۶ اردیبهشت به همت اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین برگزار می‌شود.

این نشست به دلیل انتشار کتاب «ره انجام حکمت» با حضور هرمز همانپور و سخنرانی رضا یکرنگیان، محمدعلی حضرتی و فرهاد طاهری برگزار می‌شود.

کتاب «ره انجام حکمت» دربرگیرنده‌ یادداشت‌های روزانه‌ علی اصغر حکمت شیرازی است و به اهتمام محمد دبیرسیاقی منتشر شده است. این شخصیت فرهنگی از جمله رجال فرهنگی-سیاسی ایران در دوره معاصر و از چهره‌های موثر در تحولات عصر پهلوی است. وی در دوره‌ای حساس، و با عنوان وزارت معارف رضاشاه از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۷ ش، بیشترین تاثیر را در ساختار فرهنگی ایران به جای گذاشت. به ویژه در عرصه آموزش و پرورش این تاثیر بسیار چشمگیر بود. در دوران او نظام آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تهران تحقق یافت و صدها مدرسه ابتدایی و متوسطه دخترانه و پسرانه و کلاس های شبانه و حرفه ای تاسیس شد. دانشسرای عالی افتتاح شد و ورزشگاه امجدیه ساخته شد و کتابخانه ملی و موزه ایران باستان بنیاد نهاده شد.

وی همچنین بنیانگذار کنگره جهانی هزاره فردوسی، ابن سینا، هفتصدمین سال تصنیف گلستان و بوستان سعدی و بناهای یادبودی چون آرامگاه فردوسی، حافظ، سعدی، خیام و بابا طاهر می باشد. با کوشش‌های وی کشفیات باستان‌شناسی نظم و قائده پیدا می‌کند و فرهنگستان زبان ایجاد می‌شود. دانشکده معقول و منقول را او تاسیس کرد و در زمینه تالیف، ترجمه، تحقیق و شعر و تدریس در دانشگاه نیز همتی خستگی‌ناپذیر از خود نشان داد. تفسیر عظیم کشف‌الاسرار میبدی را تصحیح و چاپ کرد و بخش‌هایی از قرآن مجید را به شعر فارسی درآورد.

علی‌اصغر حکمت گذشته از اینکه پنج سال در کابینه وزیر معارف و رئیس دانشگاه بود، دو نوبت وزیر کشور، دو مرتبه وزیر امور خارجه، یک بار وزیر دادگستری، دو بار وزیر پیشه و هنر، دو بار وزیر بهداری، سه بار وزیر مشاور و یک‌بار سفیر کبیر بوده است. بدین صورت حکمت با به عهده گرفتن مناصب مختلف فرهنگی و سیاسی، توانست در تحولات عصر خود تاثیرگذار باشد.
 
نشست «حکمت و دبیرسیاقی» پنجشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار اجتماعات مینوی خرد واقع در قزوین جنب سردر عالی قاپو برگزار می‌شود.

نظر شما