شناسهٔ خبر: 54520 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست حداد عادل از وزیر علوم درباره رشته های علوم انسانی

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی مورد بازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۵۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پیش‌زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: تاریخ ۴ سده اخیر غرب نشان می‌دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.

رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند.

وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست‌های فصلی روسای دانشگاه‌ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه‌ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.

 رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت:  از وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم وی  به‌منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود.

وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.

در ادامه جلسه حداد عادل گزارشی از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش روی این شورا ارائه کرد.

در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری ۱۱۰ برنامه درسی و تدوین ۷۲ برنامه تحول یافته در قالب ۱۹ کارگروه و ۲۴۶ عضو، با برگزاری بیش از ۱۲۰۰ جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحی‌نگری و شتاب‌زدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در انتهای این گزارش هم اعلام شد تا کنون ۱۳ کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از ۲۰۰ کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.

نظر شما