شناسهٔ خبر: 54551 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بوکر عربی در دستان نویسنده فلسطینی

ابراهیم نصرالله، نویسنده فلسطینی با رمان «نبرد دوم سگ» برنده یازدهمین دوره جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی جهان عرب(بوکر عربی) شد.

بوکر عربی در دستان نویسنده فلسطینی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی جهان عرب که به بوکر عربی نیز شهرت دارد دیشب، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی که در هتل فیرمونت باب البحر ابوظبی برگزار شد، برنده‌ خود را معرفی کرد. ابراهیم نصرالله، نویسنده مطرح فلسطینی، به عنوان برنده نهایی این جایزه 50 هزار دلاری معتبر انتخاب شد. 

ابراهیم السعافین، رئیس هیئت داوران این جایزه، درباره این رمان گفت: «ابراهیم نصرالله در این رمان کوشیده به تحولات جامعه و واقعیت امروز با اسلوبی فانتزی و با تمرکز بر فساد شخصیت اصلی داستان بپردازد. او همچنین بر تمایل روزافزون به توحش و مادی‌گرایی در تجارت جان انسان‌ها در عصر حاضر و در غیاب ارزش‌های اخلاقی و انسانی تاکید می‌کند.»

 اعضای هیئت داوران این دوره از جایزه بوکر عربی را افرادی چون ابرهیم السعافین، رمان‌نویس و شاعر اردنی، انعام بیوض، شاعره و مترجم الجزایری، محمود شقیر، نویسنده فلسطینی و جمال محجوب، نویسنده سودانی-بریتانیایی تشکیل دادند.

بوکر عربی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان عرب به شمار می‌آید که صرفا در حوزه رمان برگزار می‌شود. این جایزه بین‌المللی از سوی بنیاد جایزه من‌بوکر در لندن حمایت می‌شود و در سال‌های اخیر مقامات فرهنگ و گردشگری ابوظبی حامی مالی آن شده‌اند.

ابراهیم نصرالله از میان شش برگزیده نهایی این جایزه که از میان 124 رمان از نویسندگان 14 کشور برگزیده شده بودند، انتخاب شد. رمان «ساعت بغداد» نوشته شهدالراوی از عراق، «گل‌هایی که طعمه آتش می‌شوند» نوشته امیر تاج السر از سودان، «میراث شاهدان» نوشته نوشته ولید الشرفا از فلسطین ،«ترسوها» نوشته دیمه ونوس از سوریه و « وضعیت بحرانی شخصی موسوم به«ک»  جزو شش نامزده نهایی این جایزه بودند.

ابراهیم نصرالله، در سال 1948 از پدر و مادری فلسطینی در عمان زاده شد. او در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نویسندگان جهان عرب به شمار می‌رود که آثار بسیاری تاکنون از او منتشر شده و به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه شده است. رمان «روزگار اسب‌های سفید» از این نویسنده  در میان نامزدهای جایزه بوکر عربی در سال 2009 قرار گرفته بود. این نویسنده فلسطینی تاکنون موفق به کسب جوایز دیگر ادبی نیز شده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه رمان عربی کتارا در سال 2016 برای رمان «ارواح کلیمانجارو» و جایزه شعر سلطان العویس اشاره کرد.

«نبرد دوم سگ» که اولین بار در سال 2016 منتشر شد، درباره مردی است که سگش را به مرد دیگری می‌فروشد اما خریدار از دادن همه پول بابت خرید سگ امتناع می‌کند. این ماجرا به درگیری بین آن دو خانوده منجر می‌شود و خریدار و صاحب سگ هردو به قتل می‌رسند و جنگ به همه جا سرایت می‌کند.

سال گذشته محمد حسن علوان با رمان «مرگ کوچک» برنده جایزه بوکر عربی در سال 2017 شد.
 

نظر شما