شناسهٔ خبر: 54575 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قاسم کشکولی برنده بهترین رمان فارسی در جایزه مهرگان ادب شد

در بخش رمان، نوولت و داستان بلند «رمان این سگ میخواهد رکسانا را بخورد» نوشته قاسم کشکولی به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر شد.

قاسم کشکولی برنده بهترین رمان فارسی در جایزه مهرگان ادب شد


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عصر امروز، هفتم اردیبهشت ماه مراسم پایانی دوره‌های هفدهم و هجدهم مهرگان ادب برگزار شد و بنابر اعلام داوران این جایزه ادبی، رمان قاسم کشکولی به عنوان بهترین رمان فارسی معرفی گشت.

بیانیه هیأت داوران جایزه مهرگان ادب دوره‌های هفدهم و هجدهم - سال‌های ۱۳۹۴-۹۵ در بخش رمان به شرح زیر است:

هیأت داوران مهرگان ادب از میان  ۲۸۵رمان، نوولت و داستان بلند که در سال‌های  ۱۳۹۴و  ۱۳۹۵در ایران منتشر شده است، برندگان نهایی جایزه مهرگان ادب بخش رمان را برگزیده است.

هیأت داوران اعتقاد دارد که چنانچه فضای حاکم بر ممیزی کتاب تغییر کند و محدودیت‌ها کاهش یابد، می‌توان امیدوار بود که آثار درخشانتری منتشر شود. گرچه از اواخر سال  ۱۳۹۲تا  ۱۳۹۵تا حدی از مشکلات و تنگناهای مربوط به ممیزی کتاب نسبت به سال‌های قبل از آن کاسته شده‌است. 

در این بیانیه ضمن انتقاد از مشاهده برخورد سلیقه‌ای برخی بررسان در فرایند بررسی و ممیزی کتاب‌ها، ادامه این وضعیت یکی از موانع تولید آثار بهتر دانسته‌شده‌ و ذکر شده‌است که در هر حال گزینش هیأت داوران مهرگان ادب محدود به بررسی آثار منتشر شده در طول دوره بوده‌است.

در ادامه بیانه چنین آمده‌است:
در بخش رمان، نوولت و داستان بلند از میان هفت رمان راه یافته به مرحله نهایی هیأت داوران با اکثریت آرا رمان این سگ میخواهد رکسانا را بخورد نوشته قاسم کشکولی از نشر بوتیمار را به دلیل تسلط بر زبان و روایت، ارجاعات بینامتنی و استفاده از عنصر تکرار در جهت انسجام بخشی به ساختار رمان، طرح موشکافانه مسایل عمیق ذهن و روان انسان معاصر و روایت لایه‌های درهم تنیده پیرامون یک رویداد تا جایی که مرزهای واقعیت و خیال، عقل و جنون درهم فرو می‌روند و مسأله راوی به مسأله انسان معاصر گره می‌خورد، به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر دانسته است.

هیأت داوران همچنین با اکثریت آرا رمان کوچه ابرهای گمشده نوشته زنده یاد کورش اسدی از نشر نیماژ را به دلیل خلق اثری عمیق با به کارگیری شگردهای زبانی و داستانی، تصاویر درخشان و آشنازدا و انسجام و تعلیق، تبدیل مصداقهای تاریخی اجتماعی به دلالت‌های داستانی، پرداختن به انسان و مسایل کوچک اما بغرنج
او در هاله‌ای شاعرانه، به عنوان نخستین رمان تحسین شده هیأت داوران انتخاب و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر می‌داند.


ذکر این توضیح را ضروری می‌داند که به موجب آیین‌نامه اعطای جوایز مهرگان، جایزه نفر برگزیده مهرگان فقط به نویسنده زنده تعلق می‌گرفته است و در دو دهه گذشته نیز این آییننامه رعایت شده است. در این دوره به دلیل شایستگی رمان کوچه ابرهای گمشده و راه یافتن همزمان دو اثر زنده‌یاد کورش اسدی در بخش رمان و بخش مجموعه داستان مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب، آیین‌نامه جایزه مهرگان با پذیرش یک استثناء جایزهای معادل با نفر برگزیده به این اثر اهدا ‌می‌کند.

هیأت داوران همچنین با اکثریت آرا رمان فراموشی نوشته جواد پویان از نشر نیلوفر را به دلیل شخصیت سازی و فضاسازی مناسب همراه با کشش و باورپذیری، پرداختن به موضوع مهاجرت با تعادل ظریف میان نگاه علمیجستجوگر و موتیفهای عاشقانه، کاربست راوی اول شخص، سوم شخص، نامه‌ها، یادداشت‌ها، لحن محاورهای همراه با انسجام و تعلیق، به عنوان دومین رمان تحسین شده هیأت داوران شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب می‌داند.

هیأت داوران رمان گلوگاه نوشته طیبه گوهری از نشر صدای معاصر را به دلیل نثر و زبان پاکیزه و روان، ثبت بخشی از وقایع ناگفتهی اجتماعی و نشان دادن تباهی هویت انسانی در اثری پرکشش، پیش بردن روایت از دو دیدگاه و تناسب روایت با نوع نگاه و دامنهی دید هر یک از راویان، و نیز رمان افغان کِشی نوشته محمدرضا ذوالعلی از نشر پیدایش را به دلیل کاربست صحیح توصیف، شخصیت‌پردازی دقیق و به کارگیری گویشی محلی، فضاسازی خوب در داستانی رویدادمحور و پرداختن به موضوعی بکر و مسایل مغفول مانده مهاجران، به عنوان رمان‌های تقدیرشده جایزه مهرگان ادب انتخاب کرده و شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب می‌داند.

هیأت داوران مهرگان ادب عبارت بودند از جواد اسحاقیان، مهدی غبرایی، علیرضا سیفالدینی، حسین آتش پرور، سیاوش گلشیری، لیلا صادقی و ابوالفضل حسینی
 

نظر شما