شناسهٔ خبر: 54600 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گران‌ترین جایزه داستان کوتاه بریتانیا برنده‌اش را شناخت

کورتنی زافنس، نویسنده آمریکایی با داستان «بادام زمینی آجیل نیست» جایزه داستان کوتاه ساندی تایمز را از آن خود کرد.

گران‌ترین جایزه داستان کوتاه بریتانیا برنده‌اش را شناخت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کورتنی زافنس، برنده گران‌ترین جایزه داستان کوتاه بریتانیا شد. سایت جایزه در توصیف نویسنده نوشت، زافنس، این صدای هیجان‌انگیز و باطراوت، دومین زنی است که جایزه ساندی تایمز ای.‌اف.‌جی را از آن خود می‌کند. او بر چهار زن و یک مرد دیگر که در فهرست نهایی این جایزه قرار داشتند غلبه کرده و برنده امسال گران‌ترین جایزه داستان کوتاه بریتانیا شد. امسال جایزه داستان کوتاه ساندی تایمز شاهد ثبت رکورد بیشترین شرکت‌کننده از ۴۰ کشور و هفت قاره بود.

داستان «بادام زمینی آجیل نیست» درباره رابطه پیچیده میان یک دانش‌آموز دبیرستانی به نام پم و مربی زیست‌شناسی‌اش آقای پیبلز است که در دام سوء استفاده جسمی از یک کودک گیر می‌افتد. این داستان بر مبنای تجربه شخصی نویسنده از داشتن معلمی است که به اتهامی مشابه زندانی شده بود.

سباستین فاولکس، یکی از داوران این جایزه گفت: «چیزی در «بادام زمینی آجیل نیست» بود که همه ما را تحت تاثیر قرار داد. کمان داستان در محاصره خطر و قضاوت بی‌عیب و نقص بود و در قلب خود آن چیز گرانبهایی را داشت که عنوان بهترین داستان را از آن خود کرد. داستانی که تنها درباره بخشیدن صدا به نادیده‌گرفته‌شده‌ها نیست؛ بلکه درباره ارزش دنیای درونی در برابر دنیای بیرونی است که به طور چشمگیری به ما یادآوری می‌کند که این مکانِ آرام جایی است که در آن زندگی‌ها شکل می‌گیرد.»
 


کورتنی زافنس درباره فرم داستان کوتاه‌ گفت:‌ «داستان کوتاه جایی برای کلمات بیهوده یا پرت ندارد. به عنوان یک نویسنده ادبی که به دیکته و ریتم به اندازه نمایش‌نامه اهمیت می‌دهد، عاشق کار کردن در فرمی هستم که نه تنها چنان توجه زیادی را در بر می‌گیرد، بلکه به آن بستگی دارد.»

جایزه داستان کوتاه ساندی تایمز گران‌ترین جایزه داستان کوتاه است که در آن به برنده ۳۰ هزار پوند و به هریک از افراد در فهرست نهایی هزار پوند تعلق می‌گیرد. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به جونو دیاز، هیلاری منتل، اما دانوگ، مدلین تین، دیوید ون، الیزابت اسمیت و الی اسمیت اشاره کرد. برنده این جایزه روز ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) در تالار هنرمندان لندن معرفی شد و داستان برنده در روز ۲۹ آوریل (۹ اریبهشت) در ساندی تایمز منتشر خواهد شد. همچنین می‌توانید نسخه انگلیسی این داستان را اینجا بخوانید.
 

نظر شما