شناسهٔ خبر: 54618 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«استانبول در سیاحت نامه‌های دوره قاجار» بررسی می‌شود

سومین نشست از سلسله نشست‌های «مواجهه دولتمردان و فرهیختگان ایرانی با ترکیه» به «استانبول در سیاحت نامه‌های دوره قاجار» اختصاص دارد.

«استانبول در سیاحت نامه‌های دوره قاجار» بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سومین نشست از سلسله نشست‌های «مواجهه دولتمردان و فرهیختگان ایرانی با ترکیه»  در سالن کنفرانس موسسه یونس امره ترکیه برگزار می‌شود.

عنوان این نشست که با حضور و سخنرانی پژوهشگران علی‌اکبر شیروانی و دکتر مهدی اعتمادی فرد برگزار خواهد شد، «استانبول در سیاحت نامه‌های دوره قاجار» است.

طی نشست‌های قلبی که در چارچوب سلسله نشست‌های «مواجهه دولتمردان و فرهیختگان ایرانی با ترکیه» برگزار شد، به موضوعات «ترکیه در یادداشت محمدعلی فروغی» که یکی از اندیشمندان و سیاستمداران مهم ایرانی است و همچنین «ترکیه در خاطرات قاسم غنی» که در سال ۱۹۴۹ سفیر ایران در آنکارا بود، پرداخته شد.

استانبول که در طول تاریخ پایتخت امپراطوری‌های بسیاری بوده، توجه سیاحان ایرانی را نیز به خود جلب کرده است. در دوره قاجار، استانبول هم برای کسانی که قصد سفر به اروپا را داشتند و هم برای کسانی که به دنبال فرار از استبداد حکومت قاجار بودند، نقش گذرگاه داشته است.

در بسیاری از سیاحت نامه‌هایی که در این دوره به نگارش درآمده‌اند، استانبول از جایگاه مهمی برخوردار است. اطلاعات به دست آمده از این سیاحت‌نامه‌ها، از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی سرنخ‌های مهمی درباره استانبول آن دوره به دست می‌دهد.

کتاب «چه عطر خوشی دارد قهوه استانبول» علی‌اکبر شیروانی که از سیاحت‌نامه‌های دوره قاجار گردآوری شده است، دربردارنده مشاهدات دوازده سیاح ایرانی است.

این نشست سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در در موسسه یونس امره تهران به نشانی بلوار آفریقا، خیابان شهید سعیدی، پلاک ۱۲ برگزار می‌شود.

نظر شما