شناسهٔ خبر: 54644 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد تهامی‌نژاد: یکی از پیشگامان سینمای ایران را از دست دادیم

محمد تهامی‌نژاد درباره اسدالله کفافی گفت: او از جمله پیشگامان حوزه مستندسازی، انیمیشن و از اولین فارغ التحصیلان مدرسه "سیراکیوز" در ایران و همچنین برگزار کننده اولین دوره آموزش حرفه‌ای سینما در ایران بود.

اسدالله کفافی و تهامی نژاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این پژوهشگر، مترجم و مستندساز پیشکسوت ایران  در گفت‌وگویی با ایسنا در پی درگذشت اسدالله کفافی،یادآور شد: دکتر اسدالله کفافی در اوایل دهه ۳۰ جزو اولین دانشجویان مدرسه سیراکیوز در ایران بود. در آن زمان سازمان سمعی و بصری اداره هنرهای زیبا  که قبل از وزارت فرهنگ و هنر تاسیس شده بود، کلاسی برای آموزش فیلمسازان تشکیل داد و او در زمرۀ فارغ التحصیلان آن مدرسه است.

او ادامه داد: کفافی بعدها جز نخستین بنیانگذاران بخش سینمایی سازمان سمعی و بصری نیز شد. در واقع همان فارغ التحصیلان مدرسه "سیراکیوز" مدیریت و اداره بخش‌های مختلف آن سازمان را به عهده گرفتند و می‌توان گفت که سینمای دولتی با همت ایرانیان را راه‌اندازی کردند. همین دانشجویان به اتفاق تنی چند از اساتید آن دوره، اولین دوره آموزش حرفه‌ای سینما را نیز  در سال ۱۳۳۹ در هنرهای زیبا برگزار کردند که آقای کفافی از اساتید آن کلاس و مدیر برگزارکنندۀ دوره بود.   

تهامی نژاد درباره سابقه فعالیت این هنرمند افزود: اسدالله کفافی از اولین فیلم برداران انیمیشن در ایران است، او بعد از آنکه یک واحد انیمیشین راه افتاد، با یک دستگاه ساده اولیه انیمیشن‌هایی را  فیلمبرداری کرد و تا آنجا که می‌دانم تا اواسط دهه چهل به این فعالیت مشغول بود. چند فیلم با عنوان فیلمبردار نیز از او باقی مانده از جمله زندگی سربازی( ساخته ابراهیم حوریانی) که دارای کیفیت و کنتراست  سیاه  و سفید درجه یک است.   

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه "او از پیشگامان حوزه  فیلمبرداری مستند بود" افزود: یکی دیگر از  از اولین و قدیمی‌ترین کارهای  کفافی فیلمبرداری مستند "بهزاد آفریننده رنگ‌ها»( به کارگردانی محمد قلی سیار) است که درباره استاد حسین بهزاد نقاش و مینیاتوریست ایرانی است، بنابراین او از پیشگامان حوزه مستندسازی نیز به حساب می‌آید.

تهامی نژاد در پایان گفت: در جریان هفته فیلم که به همت انجمن مستند سازان در دوره خانم ناهید رضایی (دی‌ماه ۱۳۸۳) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ایشان به اتفاق هم دوره‌ای‌های دیگرشان از جمله آقایان علی دادرس،ارحام صدر، رضا میرهاشمی و دارایی  روی صحنه آمدند. من گردانندۀ آن جلسه بودم. او در آن جلسه با نسل دیگری از مستند سازان به گفتگو پرداخت و در آنجا گفت که دارای دکترای ادبیات عرب  است و درهمان سال‌ها(دهه ۸۰)  از معاونین دانشگاه آزاد اسلامی بود.

به گزارش ایسنا، اسدالله کفافی عصر روز گذشته – یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه – در سن ۸۶ سالگی و در منزل شخصی‌اش، به علت ایست قلبی درگذشت و مراسم تدفین وی امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت انجام و پیکر وی در قطعه هنرمندان، شماره ۸۸، ردیف ۱۴۵ به خاک سپرده شد.

 همچنین مراسم یادبود این هنرمند قدیمی پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در حسینیه پیامبر اعظم (ص) بین خیابان شریعتی و سیدخندان برگزار خواهد شد.

نظر شما