شناسهٔ خبر: 54649 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه های برتر پژوهش محور اروپای جدید معرفی شدند

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: براساس رتبه بندی موسسه تایمز ۱۰ دانشگاه برتر پژوهش محور اروپای جدید معرفی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد گفت: موسسه تایمز اخیرا رتبه بندی بهترین دانشگاه های پژوهش محور اروپای جدید را منتشر کرده است.

وی افزود: اروپای جدید شامل ۱۳ کشوری است که در سال ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپا شدند. در بین این کشورها تعدادی دانشگاه برتر وجود دارد که مقصد دانشجویان خارجی است.

ده دانشگاه نخست این رتبه بندی به این شرح است:

دانشگاه های برتر اروپای جدید

رتبه دانشگاه کشور
۱ تارتو استونی
۲ فنی قبرس قبرس
۳ قبرس قبرس
۴ چارلز  جمهوری چک
۵ سمیل ویس مجارستان
۶ ورشو لهستان
۷ ماساریک جمهوری چک
۸ اسپلیت کرواسی
۹ ماریبو اسلوونی
۱۰ الوموک جمهوری چک

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: دانشگاه تارتو در استونی که در صدر جدول قرار دارد در شاخص پژوهش بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.

مهراد عنوان کرد: این دانشگاه در سال ۱۶۳۲ تاسیس شده است. رتبه دانشگاه تارتو در نظام رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۱۸،   ۴۱۴ جهان و در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ قرار دارد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه ۱۳ هزار دانشجو دارد که تعداد دانشجویان بین المللی آن هزار و ۲۰۰ نفر و از ۷۰ کشور جهان است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: جایگاه دوم و سوم رتبه بندی دانشگاه های اروپای جدید در اختیار دانشگاه فنی قبرس و دانشگاه قبرس است.

مهراد اظهار داشت: دانشگاه قبرس از نظر شاخص درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی در راس این سیستم رتبه بندی قرار دارد.

وی اضافه کرد: جمهوری چک در بین ۵۳ دانشگاه برتر این رتبه بندی و ۱۳ دانشگاه برتر قرار دارد. این کشور از نظر جمعیت دانشجوی خارجی اعتبار بیشتری دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشگاه چارلز که در جایگاه چهارم این رتبه بندی  قراردارد در شاخص آموزش دارای بیشترین امتیاز است. تعداد دانشجویان خارجی این کشور بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به ۴۳ هزار و ۸۳۱ دانشجو رسیده است.

مهراد افزود: به عبارت دیگر، دانشجویان خارجی ۱۵ درصد از کل دانشجویان این کشور را که در حدود ۲۹۹ هزار و ۵۴ دانشجو است، تشکیل می دهد.

وی عنوان کرد: تحصیل در جمهوری چک مقرون به صرفه است. متوسط هزینه زندگی هر دانشجو در ماه به طور متوسط بین ۳۵۰ تا ۷۵۰ دلار است که شامل مسکن، غذا، ایاب و ذهاب و فعالیت های فرهنگی است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: نکته قابل توجه در آموزش عالی این کشور آن است که اگر دانشجو به زبان چک تحصیل کند تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی رایگان است.

وی اضافه کرد: بعد از جمهوری چک، لهستان با ۱۲ دانشگاه، مجارستان با ۷ دانشگاه و رومانی با ۵ دانشگاه دارای بیشترین دانشگاه در این سیستم رتبه بندی قرار دارند.

مهراد گفت: در بین ۳۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی دانشگاه هایی از  کشورهای لیتوانی، رومانی، اسلوواکی، لیتونی و بلغارستان نیز مشاهده می شود.

وی عنوان کرد: جدول رتبه بندی شامل ۵۳ دانشگاه برتر است که در سنجش این دانشگاه ها از روش شناسی رتبه بندی تایمز استفاده شده است.

نظر شما