شناسهٔ خبر: 54660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه نوبل ادبیات امسال برنده‌ای نخواهد داشت

جایزه نوبل ادبیات امسال منحل شد و در عوض دو برنده در سال ۲۰۱۹ معرفی خواهند شد.

جایزه نوبل ادبیات امسال برنده‌ای نخواهد داشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آکادمی سوئدی امروز (۱۴ اردیبهشت) اعلام کرد که امسال نامزدی برای دریافت جایزه نوبل ادبیات اعلام نخواهد کرد، آن هم نه به خاطر کمبود نویسندگان شایسته، بلکه به خاطر خشم عمومی نسبت به رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای این آکادمی.

آکادمی نوبل اعلام کرد که اهدای جایزه امسال به سال آینده موکل شد و در سال ۲۰۱۹ دو برنده نوبل ادبیات معرفی خواهد شد. این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که مهم‌ترین جایزه ادبی جهان تصمیم گرفته تا برنده‌ای معرفی نکند.

کارل هنریک هلدین، رئیس بنیاد نوبل در بیانیه‌ای که صبح جمعه منتشر کرد، گفت: «اگرچه این جایزه باید هر سال اهدا شود، اما اگر بنیاد جایزه گرفتار یک موقعیت جدی شود که این احتمال برود که تصمیمات آن معتبر نباشد، می‌تواند به تعویق بیفتد و یا اصلا اهدا نشود.»

در ماه نوامبر یک روزنامه سوئدی ادعا کرد که ۱۸ زن مدعی شده‌اند که از سوی ژان کلود آرنالت، که نفوذ زیادی در آکادمی نوبل دارد، مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته‌اند. او همسر کاترینا فراستونسون، از اعضای نوبل و از دوستان نزدیک سایر اعضای این آکادمی است.

این بحران زمانی بالا گرفت که یک عضو دیگر، سارا دنیوس به عنوان دبیر دائمی این جایزه از سمت خود عزل شده، اما همچنان عضو هیئت مدیره ماند. او تلاش داشت این گروه را از شرایط بغرنج رها کند که با تنزل رتبه مواجه شد و همین اعتراضات را بیشتر برانگیخت.

بیورن وایمن، دبیر فرهنگی روزنامه سوئدی به رادیوی سوئد گفت:‌ «تصمیم به عدم اعطای جایزه نوبل یک اقدام حساس بود. در این شرایط امکان اعلام برنده حقیقتا وجود نداشت. اهدای این جایزه به برنده، توهین به او محسوب می‌شد.»
برخی از ۱۸ عضو آکادمی نوبل در پی ادامه حضور خانم فراستنسون، استعفا دادند و چندین نفر دیگر به خاطر رفتار خانم دنیوس از این آکادمی کناره‌گیری کردند. که با این حساب تنها ۱۰ عضو باقی ماند.

نظر شما