شناسهٔ خبر: 54668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عقلانیت وحیانی پاسخگوی مسائل ما در مواجهه با جهان غرب است

حجت الاسلام پارسانیا گفت: عقلانیت وحیانی در پاسخگویی به مسائل جدیدی که در اثر مواجهه با جهان مدرن با آن روبرو هستیم راه گشاست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام پارسانیا در این همایش گفت: طرح عنوان عقلانیت وحیانی برای دو رشته مسائل ما پاسخگو است که جامعه اسلامی با آن مواجه بوده و هست.

وی ادامه داد: یک دسته جنبه تاریخی دارد. ما به لحاظ تاریخی با مسائل و جریان های تاریخی متعددی مواجه ایم که عقلانیت وحیانی می خواهد پاسخ آن مسائل را بیان کند و بخش دیگر مسائلی است که در اثر مواجهه با جهان غرب برای ما به وجود آمده است.

وی افزود: مسائل تاریخی شامل جریان ظاهرگرایانه، اهل حدیث و بعد از آنها اشاعره و حرکت های بعدی مثل ابن تیمیه و جریان عرفانی که وجود داشته و جریان فلسفی که به گونه ای نسبت بین عقل و دین و عقل و وحی را مطرح می کردند، می شود. یک گفتگوی مستمری وجود داشته از غزالی تا ابن رشد و آثار ابن تیمیه تا دوره های متاخر. لذا مسئله عقل و دین مسئله تاریخی ما بوده و اکنون نیز هست.

پارسانیا گفت: جنبش های اجتماعی مثل داعش و طالبان که شکل گرفت نشان می دهد که اینها مسائل فکری تاریخی نیست بلکه امروز هم با این جریان های معرفتی مواجه ایم اما این جریان ها در طول تاریخ متفاوت شده اند.

وی افزود: مسئله عقلانیت وحیانی از همان زمان فارابی و ابن سینا شروع می شود و تا ملاصدرا هم ادامه می یابد. عقلانیت وحیانی، نزاع عقل و دین را به صورت نزاع عقل و نقل در مقام استنباط بررسی می کند. به لحاظ وجودی این مباحث مبتنی بر هستی شناسی عقل و وحی است. همچنین عقلانیت وحیانی در پاسخگویی به مسائل جدیدی که در اثر مواجهه با جهان مدرن با ان روبرو هستیم راه گشاست.

وی ادامه داد: با عقلانیت مدرن در چند لایه باید گفتگو کرد. عقل دکارت، عقل کانت، عقل فرهنگی نوکانتی، نیچه، فوکو و عقلانیت ارتباطی، عقل عرفی، عقل فرانکفورتی، همه اینها امروز مسئله ما هستند که در ارتباط با دین چه نسبتی برقرار می کنند.

وی افزود: تعریف علم همواره در حاشیه تعریف از عقل است که شکل می گیرد.

پارسانیا گفت: آیت الله جوادی آملی دائما بر سر مسئله عقل تامل داشته اند و وقتی الهیات شفا را می گفتند چندین جلسه خارج این بحث را گفتند. تلاش هایی که بعد از ملاصدرا این موضوع را پیگیری کرده اند مورد توجه ایشان بوده است. احترامی که ایشان به اساتید خود گذاشته اند با اشاره به قدم هایی است که در نزاع عقل برداشته اند.

وی با اشاره به رونمایی از 4 جلد از سلسله کتاب های رحیق مختوم در پایان اظهار داشت: تلاش گذشته تاریخ فیلسوفان مسلمان و کسانی که در حوزه عرفان نظری کار کرده اند به گونه ای بی نظیر و بی سابقه جمع شده و امروز از این اثر رونمایی می شود که این اثر مبنایی برای پاسخ به پرسش هایی است که ناظر به عقلانیت مدرن است.

نظر شما