شناسهٔ خبر: 54670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مونتسکیو و روسو؛ پیشگامان جامعه‌شناسی» منتشر شد

کتاب«مونتسکیو روسو پیشگامان جامعه‌شناسی» اثر «امیل دورکیم» با ترجمه «یونس اکبری» و «مسعود زمانی مقدم» توسط انتشارات تیسا منتشر شده‌است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیل دورکیم در کتاب «مونتسکیو و روسو پیشگامان جامعه‌شناسی» به نقش و اهمیت رویکرد اجتماعی این دو متفکر در فراهم نمودن زمینة رشد علم جامعه‌شناسی پرداخته است.مونتسکیو و روسو، دو متفکر برجستة عصر روشنگری، از جمله فیلسوفانی بوده‌اند که در اندیشة آن‌ها، بُعد اجتماعی تحلیل پدیده‌های انسانی بسی پررنگ‌تر از هم‌عصرانشان بوده است.

بخش اول این کتاب که به بررسی سهم مونتسکیو در برآمدن علم اجتماعی می‌پردازد، رسالة دکتری دورکیم به زبان لاتین است که هم‌زمان با نگارش کتاب «دربارة تقسیم کار اجتماعی» به رشتة تحریر درآمده است.بخش دوم کتاب، که بر تفسیر کتاب «قرارداد اجتماعی» ژان ژاک روسو تمرکز دارد، درس‌گفتاری است که دورکیم در طول یک ترم تحصیلی در دانشگاه بوردو تدریس کرده است. این دو بخش به همراه مقدمه‌ای از هنری پی‌یر و مؤخره‌ای از جورج دیوی متن کتاب را تشکیل می‌دهند. این کتاب به وضوح بر اهمیت میراث فکری در تولید دانش و برپا کردن اندیشة متفکر مؤخر بر شانه‌های متفکر متقدم از خود صحه می‌گذارد، به عبارتی دیگر، خواننده با مطالعه این کتاب متوجه این امر می‌شود که اندیشه‌های دورکیم تا چه اندازه متأثر از اندیشه‌های اجتماعی مونتسکیو و به‌خصوص ژان ژاک روسو بوده است.

 کتاب«مونتسکیو روسو پیشگامان جامعه‌شناسی» اثر «امیل دورکیم» با ترجمه «یونس اکبری» و «مسعود زمانی مقدم» در ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۸۹۰۰ تومان از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

نظر شما