شناسهٔ خبر: 54671 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبران ادیان با آموزه های دینی جلوی تخریب محیط زیست را بگیرند

ابراهیمی ترکمان در آیین یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه از رهبران ادیان خواست با آموزه‎های دینی و اخلاقی جلوی تخریب محیط زیست را گرفته و مانع آسیب رساندن به آن شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه با موضوع «ادیان و محیط زیست»، با اظهار اینکه افلاطون نظریه‌ای دارد مبنی بر اینکه نزاع در جهان بر سر خیر قلیل است و بر سر خیر کثیر نزاعی صورت نمی‌گیرد، گفت: در زمانی که ما به محیط زیست آسیب می‌زنیم، در واقع این خیر را برای آیندگان کم می‌کنیم. این بدین معناست که جنگ و نزاع را به آینده منتقل می‌کنیم و بسیار خطرناک است.

وی با خطرناک خواندن این نوع برخورد نسبت به محیط زیست، بیان کرد: خداوند خیراتی را در محیط زیست برای انسانها نهاده است که عده‎ای متأسفانه با رفتار غلط و ناپسند خود آن را به هدر داده و مانع رسیدن و انتقال آن به آیندگان می‌شوند.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: بشر با تخریب محیط زیست جنگ و نزاعی را به آینده منتقل می‌کند که نسل‌های آینده در آن هیچگونه ریشه و دخل و تصرفی نداشته‎اند. امروز تکنولوژی از طبیعت، تقدس‌زدایی کرده و تسلط غیر اخلاقانه انسان را بر محیط زیست و طبیعت را بیش از اندازه و حدممکن کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، گفت: به عبارتی دیگر، نیازهای تخیلی انسان از محیط زیست و طبیعت باعث تخریب محیط زیست شده است نه نیازهای واقعی او.

وی در سخنان خود، یادآور شد: خداوند طبیعت را به گونه‌ای آفریده است که برای همه کفایت می‌کند اما زیاده خواهی عده‌ای به دنبال این است که طبیعت را در تملک شخص خود در آورده و انسان امروز به جای اداره طبیعت بر علیه طبیعت نیز، شورش کرده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به به نقش محیط زیست در زندگی انسان‌ها اظهار کرد: در آموزه‌های دینی نسبت به اینکه طبیعت برای همه انسان‌هاست، تأکید شده است و همچنین در سوره مبارکه الرحمن به نکته‌ای اشاره می‌کند که زمین را برای همه مخلوقات قرار داده‌ایم.

وی افزود: در واقع امروز کسی نمی‌تواند نیازهای فردای دیگران را مصرف کند که در راستای آن، دو دیدگاه اصلی در باره نگاه دین به محیط زیست وجود دارد. دین، خود عامل بحران محیط زیست است و دین، طبیعت را مسخر انسان می‌دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اساس آسیب زدن به محیط زیست به دلیل حس تملک مطلق بشر است و دین این قدرت را دارد که بشر را با آموزه‌های اخلاقی نسبت به طبیعت، متعهد پرورش دهد.

وی در پایان سخنان خود با اذعان اینکه انسان‌ها امروز به جای حمایت و نگهداری از طبیعت علیه آن شورش کرده‌اند، از رهبران ادیان خواست با آموزه‎های دینی و اخلاقی جلوی تخریب محیط زیست را گرفته و مانع آسیب رساندن به آن شوند.

در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت که به مدت سه روز برگزار می‌شود، اندیشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددی را با عناوینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی ناهمکیشان و دین و محیط زیست به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

هیأت کلیسای ارتدوکس روسیه در جریان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران از شهر مقدس قم بازدید و با برخی شخصیت‌های دینی و دانشگاهی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

نظر شما