شناسهٔ خبر: 54704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شناخت فرقه اسماعیلیه از ضرورت های جمهوری اسلامی ایران است

میرآقایی گفت: شناخت فرقه اسماعیلیه و تأثیری که این افراد داشتند از ضرورت‌هایی است که امروز در جمهوری اسلامی به عنوان مرکز تشیع در جهان باید در نظر گرفته شود و روی آن تحقیق کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیین رونمایی از کتاب «سیری در عقاید، تاریخ و فرهنگ اسماعیلیه» در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید جلال میرآقایی، نویسنده این کتاب و احمد عالمی، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی حسنخانی، مدیر اجرایی غرفه این سازمان در نمایشگاه کتاب، به معرفی میهمانان مراسم پرداخت و طی آن گفت: احمد عالمی، محقق و مدرس دانشگاه، حدود ۳۰ جلد کتاب را تألیف و ترجمه کرده و حدود ۷۰ مقاله نیز در زمینه‌های علوم قرآنی و فِرق و مذاهب در نشریات و مطبوعات به چاپ رسانده است. بسیاری از مقالات ایشان به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شده است.

حسنخانی در مورد سید جلال میرآقایی، نویسنده کتاب «سیری در عقاید، تاریخ و فرهنگ اسماعیلیه» نیز گفت: سید جلال میرآقایی محقق و پژوهشگر در حوزه فرق و مذاهب اسلامی و تقریب مذاهب است که سفرهای مطالعاتی مکرری به کشورهای مختلف داشته است که حاصل زحمات او تدوین این کتاب است.

در ادامه احمد عالمی، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: ما به عنوان مسلمانان شیعه باید در معرفی تشیع تلاش کنیم که یکی از این تلاش‌ها معرفی سایر فِرق است. همانطور که می‌دانیم پیدایش فرقه اسماعیلی از زمان امام جعفر صادق (ع) شروع شد که باید عقاید آنها را بدانیم.

وی افزود: اداره‌کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای تولید و انتشار بحث فرق، اولین اقدامی که انجام داد تدوین کتابی در مورد اسماعیلیه بود. سید جلال میرآقایی نویسنده این کتاب، به صورت میدانی سفرهایی را به کشورهای مختلفی از جمله پاکستان و هندوستان داشت که نتیجه آن تحقیق و تألیفی با عنوان کتاب شماره یک فرق و مذاهب شد و امروز رونمایی این کتاب را داریم.

پس از آن سیدجلال میرآقایی، نویسنده ابتدا با ارایه توضیحاتی در مورد فرقه اسماعیلیه گفت: بسیاری از خاورشناسان اعلام می‌کنند قرن چهارم، قرن اسماعیلیه است و هرگاه نام شیعه برده می‌شد اذهان متوجه اسماعیلیان می‌شد.

وی ادامه داد: بخش اعظم دنیای اسلام از الجزایر و تونس گرفته تا مغرب و لیبی و مصر و یمن و ... همچنین در ایران قدرتی را پایه‌ریزی کردند که به حکومت عباسی طعنه می‌زد. قرمطی‌ها، گروهی منتسب به اسماعیلیان بودند که در یمن و جنوب عربستان حکومت ۲۰۰ ساله برپا کردند. به هر حال آنها از نظر فرهنگی، فلسفه بسیار عظیمی را در مسایل اعتقادی و جهان‌شناسی تألیف کردند. آنها دانشمندان بزرگی داشتند. در حال حاضر هم فلسفه و عرفان ما مشترکات بسیار فراوانی با اسماعیلیان دارد که بین علما و محققان بحث است که آیا اسماعیلیه بر عرفان تأثیرگذاشته یا خیر.

میرآقایی سپس با بیان اینکه از نظر فکری و فرهنگی سرمایه عظیمی از اسماعیلیان به یادگار مانده که همه در استتار کامل بود، یادآور شد: این کتب ارزشمند تا مدت‌ها انتشار عمومی نیافته و در کتابخانه‌هایشان تا اوایل قرن بیستم سری و مخفی بود. تا اینکه برخی از فرقه‌هایشان به مرور به فکر انتشار کتب افتادند.

این نویسنده و محقق تأکید کرد: شناخت این فرقه و تأثیری که این افراد داشتند و موجودیت فعلی و رهبران آنها از ضرورت‌هایی است که امروز در جمهوری اسلامی به عنوان مرکز تشیع در جهان باید در نظر گرفته شود و روی آن تحقیق کنیم. شناخت این فرقه یکی از کارهایی است که از ۱۲سال پیش در کشورهای منختلف آغاز کرده‌ام، بارها میهمان آنها در شهرها و کشورهای مختلف بوده‌ام. این ارتباط یکی از ضرورت‌های فعلی دنیای تشیع است که بنده به سهم خود توانستم یافته‌هایم را در قالب سفرنامه نوشتم و آقای عالمی به عنوان اولین شماره، آن را چاپ کرد. امیدوارم این کتاب بتواند اطلاعات دست اول، مختصر و جامع از اسماعیلیه و فرق مختلف برای کسانی که علاقمند این حوزه هستند داشته باشد.

پس از آن میرآقایی به سؤالات حاضران در خصوص فرقه‌ اسماعیلیه در ایران پاسخ داد.در پایان این مراسم، از کتاب شماره یک نمایه فرق و مذاهب با عنوان «سیری در عقاید، تاریخ و فرهنگ اسماعیلیه» رونمایی شد. این کتاب توسط اداره‌کل بین‌الملل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب نمایه فرق و مذاهب به چاپ رسیده است.

فعالیت غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه، به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) آغاز شده و تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه همزمان با آخرین روز نمایشگاه ادامه خواهد داشت.

نظر شما