شناسهٔ خبر: 54711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرجی: شرایط اکران برای تمامی فیلم‌ها برابر است

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، روز گذشته جزئیات تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش را اعلام کرد.

فرهنگ امروز/ بهناز شیربانی: تعدد اکران فیلم‌هایی که از ابتدای سال مخاطب بسیاری را راهی سالن‌های سینما کرده است از یک‌سو سینماداران و صاحبان آثار را به رونق سینمای ایران در سال جدید خوش‌بین کرده و از سوی دیگر برخی از کارشناسان همپوشانی فیلم‌هایی را که در چرخه اکران قرار می‌گیرند پاشنه‌آشیل حوزه نمایش فیلم می‌دانند. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، روز گذشته جزئیات تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش را اعلام کرد و گفت: «خاله‌قورباغه» افشین هاشمی در سینما آزادی ثبت شده است و برای اکران بعدی این سرگروه هم فیلم مسعود جعفری‌جوزانی با نام «پشت دیوار سکوت» به ثبت رسید. همچنین فیلم «دشمن زن» حسین فرح‌بخش نیز پس از فیلم «تگزاس» در گروه ماندانا اکران می‌شود. فرجی اعلام کرد، با توجه به بالابودن فروش فیلم‌ها، تغییری در فیلم‌های روی‌پرده ایجاد نمی‌شود و رأی‌گیری هم برای انتخاب رئیس و دیگر اعضای شورای صنفی نمایش انجام خواهد شد. 
واکنش برخی سینماگران به کمبود سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌هایشان در آغاز اکران، در چند روز گذشته حواشی بسیاری را به وجود آورد. کیایی در صفحه شخصی‌اش از تبعیض اکران فیلم‌های دولتی و بخش خصوصی نوشت. از طرف دیگر «عصبانی نیستم» که پس از سال‌ها رفع‌توقیف شده و به اکران عمومی رسیده است با وجود تحریم حوزه هنری تنها در سالن‌های محدودی به نمایشش ادامه می‌دهد. غلامرضا فرجی در واکنش به اعتراض برخی سینماگران نسبت به نمایش فیلم‌های نوروزی در سینماها با وجود تغییر در سرگروه‌ها گفت: «طبق آیین‌نامه، تخلفی دراین‌باره رخ نداده، چون هر فیلم طبق نظر سینمادار تا 10 هفته می‌تواند روی پرده سینماها باشد».
 از سوی دیگر محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی، درباره شرایط اکران این روزهای سینمای ایران و رقابت آثار سینمایی و تعداد سالن‌هایی که به فیلم‌های مختلف اختصاص داده شده است به «شرق» گفت: «هیچ اتفاق جدیدی که موجب اختلاف در نحوه اکران فیلم‌ها شود وجود ندارد. همه فیلم‌ها در شرایطی هستند که فروش خوبی دارند و فیلم‌هایی که از ابتدای سال فروش خوبی در گیشه داشته‌اند و مخاطب همچنان از این آثار استقبال می‌کند، بهتر است به اکرانشان تا زمان قانونی ادامه بدهند».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «فیلم‌هایی که به‌تازگی به ناوگان اکران اضافه شده‌اند هم شرایط دیگری دارند. خوشبختانه تعداد سالن‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. سال گذشته شش گروه سینمایی داشتیم و امسال یک گروه به آن اضافه شده است و همان‌طور که در آیین‌نامه اکران آمده است، شورای صنفی بنا بر نیاز می‌تواند اکران آزاد داشته باشد. ضوابط و مقررات آیین‌نامه مورد تأیید همه صنوف و نمایندگانشان است و شرایط برای تمامی فیلم‌ها یکسان خواهد بود». فرجی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که با نزدیک‌شدن به ایام ماه مبارک رمضان و جام جهانی، فیلم‌هایی که به‌تازگی به اکران رسیده‌اند چه شرایطی خواهند داشت؟ گفت: «درخصوص ماه مبارک رمضان هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. طبعا یکی، دو فیلمی که به‌لحاظ فروش به نسبت باقی فیلم‌ها ضعیف‌تر هستند کنار می‌روند و فیلم‌هایی که به‌تازگی اکران شده‌اند شرایط بهتری پیدا می‌کنند و فیلم‌هایی که فروش خوبی دارند اگر از سرگروه هم کنار بروند همچنان در زیرگروه‌ها به نمایششان ادامه می‌دهند».
 او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «درخصوص پخش بازی‌های فوتبال در سینماها، باید بگویم که قطعا نمایش فوتبال در سینماها اولویت ما نیست و قطعا باید کارگروه اکران در این مورد تصمیم‌گیری کند و مجوز آن باید از فدراسیون فوتبال گرفته شود و در صورت تصویب شورای صنفی نمایش، پخش فوتبال برای سینماهایی اتفاق خواهد افتاد که بیش از هفت، هشت سالن داشته باشند تا آسیبی به نحوه اکران فیلم‌ها وارد نشود».

روزنامه شرق

نظر شما