شناسهٔ خبر: 54722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روزهای پرحاشیه موسیقی و حکم‌های جدید سینمایی

حوزه سینما روز گذشته شاهد دو حکم جدید بود. رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در احکامی اعضا، نایب‌رییس و دبیر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران را منصوب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ اعلام برگزاری دو کنسرت با حضور دو چهره بین‌المللی موسیقی حاشیه‌ساز شده است به طوری که مدیرکل دفتر موسیقی مجبور به پاسخگویی درباره برگزاری کنسرت‌های ریچارد کلایدرمن و کیتارو شده است. از سوی دیگر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران تشکیل شده است و اجرای نمایش «کوروش» به کارگردانی پری صابری در تالار وحدت ادامه دارد و در حوزه سینما هم دو حکم جدید داده شده است.

پاسخ‌ برای حاشیه‌های کلایدرمن و کیتارو

در پی پخش خبری مبنی بر حضور ریچارد کلایدرمن، نوازنده شناخته‌شده فرانسوی در ایران و انتشار گزارشی با این مضمون که این نوازنده پیش از این در سرزمین‌های اشغالی نیز کنسرت داشته است، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را ارایه داد. علی ترابی به مهر گفت: «درباره حضور ریچارد کلایدرمن در ایران حاشیه‌سازی‌هایی شده که لازم است در اینجا توضیحاتی را ارایه دهم. روال ما در صدور مجوز چه در بخش کنسرت‌های داخلی و چه در بخش کنسرت‌های خارجی یک روند مشخص را طی می‌کند.»

وی افزود: «در بحث محتوایی و موسیقایی، اگر آثار باکلام باشد ما روی کلام حساسیت خواهیم داشت و در بخش موسیقی بی‌کلام نیز شورای تخصصی درباره محتوا اظهارنظر خواهد کرد، ولی در حوزه صلاحیت‌های فردی ما نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم و باید از مراجع ذی‌صلاح استعلامات لازم را دریافت کنیم. اصلا قانون هم به ما اجازه نمی‌دهد که ما در مورد هویت و سابقه فردی ورود پیدا کنیم.»

مدیرکل دفتر موسیقی درباره ریچارد کلایدرمن و حضورش در ایران توضیح داد: «باید تاکید کنم که ما از مراجع ذی‌صلاح استعلام گرفتیم که نتیجه استعلامات مثبت بود. درباره مباحثی که آقای کلایدرمن با رژیم صهیونیستی همکاری‌هایی داشته هم باید توضیح بدهم که مدیر برنامه وی اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته که هیچ مناسبت خاصی با رژیم صهیونیستی ندارند.»

ترابی براساس مطالب ارایه‌شده از سوی مدیر برنامه‌های کلایدرمن بیان کرد: «از سوی آنها اعلام شده که کلایدرمن در ۱۶۵ کشور دنیا اجرا داشته و این‌بار هم با علاقه‌مندی کامل به ایران سفر می‌کند. به گفته مدیر برنامه‌های کلایدرمن، وی هیچ برنامه اختصاصی را با رژیم صهیونیستی انجام نداده است.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اخیرا نیز مدیر برنامه‌های کلایدرمن به دفتر من در تهران آمد و ما نسبت به ابهاماتی که پیرامون قرارداد این نوازنده با شرکت موردنظر داشتیم توضیحاتی را خواستار شدیم که او نیز توضیح داد «آقای کلایدرمن به هیچ عنوان هیچ‌گونه ارتباطی با کشوری که با ایران دشمنی داشته باشد نداریم و معمول هم این است که وقتی به جایی برای اجرای برنامه سفر می‌کند سرود یا قطعه‌ای از میزبان را برای مخاطبان آن کشور اجرا می‌کند»؛ موضوعی که در بین همه نوازنده‌های بین‌المللی امر متداولی است. بنابراین از این نظر فکر می‌کنم این اطلاعات درست نیست که او برای رژیم صهیونیستی کار خاصی را تولید کرده است.»

ترابی درباره لغو کنسرت کیتارو نیز عنوان کرد: «تمامی مباحث مربوط به دریافت مجوز کنسرت کیتارو طبق روندی که در ابتدای صحبت‌هایم به آن اشاره کردم، طی شد. البته بعد از اینکه مجوز کنسرت صادر شد، خودِ گروه با توجه به فرصت اندکی که برای بلیت فروشی داشتند و همچنین تاخیر در صدور ویزا به این جمع‌بندی رسیدند که کنسرت به وقت دیگری موکول شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خارج شدن امریکا از برجام تاثیری در لغو کنسرت کیتارو داشته یا خیر، گفت: «من در این مورد بی‌اطلاع هستم. اینکه گروه تحت‌تاثیر این ماجرا قرار گرفته یا خیر را نمی‌دانم، اما لازم است تاکید کنم از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشکالی برای برگزاری کنسرت گرفته نشد و ما هر همکاری در این زمینه باید انجام می‌گرفت، انجام دادیم.»

تور دیدار ادامه خواهد داشت

استقبال از کنسرت «دیدار» با اجرای حسین علیزاده این نوید تمدید کنسرت را به دنبال داشت. به گزارش روابط عمومی این کنسرت، محمدحسین توتونچیان، مدیر برگزاری کنسرت «دیدار» با اشاره به استقبال مخاطبان موسیقی ایرانی از این اجرا گفت: «قصد تمدید این اجرا را در تهران داشتیم اما به دلیل تقویم برنامه‌های تالار وحدت و اجراهای شهرستان‌ها، تاریخ آن به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد که متعاقبا اعلام خواهیم کرد.» کنسرت «دیدار» در روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه رفت و تمدید این اجرا همزمان با تهران، در باقی شهرستان‌ها ادامه خواهد داشت. کنسرت «دیدار» با اجرای حسین علیزاده، مجید خلج و علی بوستان ۲۲ اردیبهشت در شهر شیراز روی صحنه می‌رود. این گروه سپس در تاریخ‌های ۲۳، ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت به ترتیب در شهرهای اهواز، خرم آباد و یزد اجرا خواهد داشت.

کنسرت «دیدار» با اجرای حسین علیزاده، مجید خلج و علی بوستان ۲۲ اردیبهشت در شهر شیراز روی صحنه می‌رود. این گروه سپس در تاریخ‌های ۲۳، ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت به ترتیب در شهرهای اهواز، خرم آباد و یزد اجرا خواهد داشت.

دو حکم برای سینما

حوزه سینما روز گذشته شاهد دو حکم جدید بود. رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در احکامی اعضا، نایب‌رییس و دبیر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان طی احکامی امیر اسفندیاری، ایرج تقی‌پور، نادر طالب‌زاده و سیدرضا میرکریمی را به عنوان اعضای حقیقی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی را به عنوان اعضای حقوقی این شورا منصوب کرد.

همچنین حیدریان در حکمی امیر اسفندیاری را به عنوان مشاور رییس سازمان سینمایی در امور بین‌الملل منصوب کرد.

از سوی دیگر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر رائد فریدزاده به عنوان معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امیر اسفندیاری، معاون سابق امور بین‌الملل این بنیاد که از سال ۱۳۷۶ در این حوزه فعالیت داشته و جای خود را به رائد فریدزاده داده است که هم‌اکنون عضو شورای پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای پروانه ساخت فیلم‌های بلند استان خراسان رضوی است.

١٠ سال پژوهش برای کوروش

تهیه‌کننده نمایش «کوروش» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی سخن گفت و عنوان کرد: روی صحنه بردن اثری درباره شخصیت کوروش شهامت زیادی می‌طلبد. جهانگیر کوثری که بیشتر در عرصه تهیه‌کنندگی سینما سابقه دارد درباره خصوصیات این اثر نمایشی گفت: «این اثر نمایشی بیشتر از اینکه نمایشی دراماتیک باشد اثری تاریخی محسوب می‌شود و کمتر ویژگی‌های دراماتیک در آن وجود دارد و نویسنده بیشتر بر مقاطع تاریخی و اتفاقاتی که در آن دوران رخ داده، تاکید داشته است. مرور تاریخ ۴۸۵ سال قبل از میلاد مسیح کار بسیار دشواری است، تصور کنید نزدیک به ۳ هزار سال قبل اتفاقی افتاده بدون اینکه منبع مکتوبی درباره‌اش وجود داشته باشد مگر اینکه به آثار هرودوت و تاریخ‌نویسان یونان مراجعه کنیم که تایید درست بودن آن هم کار سختی است.»

وی متذکر شد: «خانم صابری نزدیک به ۱۰ سال روی این پروژه تحقیق و پژوهش کرده است و براساس نوشته‌های هرودوت و دیگر تاریخ نویسان یونانی متن را استناد کرده است چون اطلاعات دیگری از کوروش در دسترس نیست. به هر حال رفتن به سمت چنین پروژه بزرگی بسیار دشوار است و شهامت زیادی می‌خواهد. کوروش، بزرگ‌ترین جهانگشای دنیا لقب گرفته پس رفتن به سمت چنین شخصیتی شجاعت بسیاری می‌طلبد .»

کوثری تصریح کرد: «نه تنها کارگردانی این اثر شهامت می‌خواهد بلکه هر بازیگری هم که در نقش کوروش ایفای نقش می‌کند باید جسارت زیادی داشته باشد چون هرچقدر هم خوب بازی کند زیر سایه شخصیت کوروش گم می‌شود اما آرش آصفی بازیگر نقش کوروش در این اثر نمایشی بسیار خوب از عهده ایفای این نقش برآمده است. آرش آصفی، محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی، سروش کریمی نژاد، کامبیز امینی، شهرام نجاتی، امیرحسین مژده، تهمینه شهمیر نوری، مهرداد آبجار، مجید فاطمی، حمیدرضا خلیلی، بهادر فاضل، شقایق پورعلی بازیگران این اثر نمایشی هستند که به کارگردانی پری صابری و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری تا ۲۵ اردیبهشت ماه ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت روی صحنه است.

فروش بالای خاطرات سفیر

«خاطرات سفیر» خاطرات نیلوفر شادمهری، دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه است که در سال گذشته از سوی سوره مهر منتشر شد و بیستمین چاپ از آن در نمایشگاه کتاب به فروش رسید.

در رتبه دوم پرفروش‌های سوره مهر در نمایشگاه کتاب امسال، کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم به خیر محمدی کنعان قرار گرفته است. این کتاب را که بهناز ضرابی‌زاده تدوین کرده است در نوبت هشتاد وهشتم چاپ به نمایشگاه کتاب رسیده و عرضه شده است. به گزارش مهر رمان «آب نبات هل دار» نوشته مهرداد صدقی نیز سومین اثر پرفروش سوره مهر در نمایشگاه کتاب سال جاری به شمار می‌رود. مجموعه اشعار فاضل نظری و نیز دومین دفتر شعر سجاد سامانی با عنوان «سالیان» نیز در زمره پرفروش‌های این ناشر در نمایشگاه کتاب امسال بوده است. همزمان با دهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتشارات سوره مهر کتاب «خاطرات سفیر» را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب خود در نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرد.

نظر شما