شناسهٔ خبر: 54784 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معصومی‌همدانی از نگاه دیگران

سه‌شنبه گذشته مراسم تجلیل از حسین معصومی‌همدانی در آیین اردیبهشت مفاخر با مشارکت موسسه خانه کتاب در شهر همدان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ سه‌شنبه گذشته مراسم تجلیل از حسین معصومی‌همدانی در آیین اردیبهشت مفاخر با مشارکت موسسه خانه کتاب در شهر همدان برگزار شد. این مراسم با سخنرانی افرادی همچون محمدعلی موحد، پرویز اذکایی، مهدی محقق، علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو و نیز صحبت‌های معصومی همراه بود. حسین معصومی‌همدانی، سال ۱۳۲۷ در شهر همدان به دنیا آمد. در سال ١٣٥١ در رشته مهندسی برق از دانشگاه کنونی صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد. در سال ١٣٥٨ به عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ١٣٧٢ به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکترای خود را با تخصص «تاریخ اپتیک و ریاضیات» از این دانشگاه کسب کرد. بعد از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت. در ادامه صحبت‌های محمدعلی موحد و پرویز اذکایی را درباره معصومی به نقل از خبرگزاری کتاب (ایبنا) می‌خوانید و در نهایت صحبت‌های خود معصومی.
محمدعلی موحد: دو جنبه معصومی
دکتر معصومی یک جنبه تخصصی دارند و یک جنبه عمومی. ایشان متخصص تاریخ علم است که یکی از مشکل‌ترین مباحث فرهنگی ماست. کسی که راجع به تاریخ علم مخصوصاً در عالم اسلام و ایران حرف می‌زند باید تاریخ هم بداند، به مباحث علمی واقف باشد، حوصله داشته باشد که آن متون بسیار پیچیده را ببیند و دقت کند که این کار هر کسی نیست. اما ایشان از جنبه عمومی فوق‌العاده است. فارغ‌ از تخصصی که در علم دارد، در ادبیات کهن، معاصر و ادبیات مدرن نیز مهارت دارد. تازه‌ترین رمان‌ها را می‌خواند، تازه‌ترین شعرها را همراه با مطالعاتی که در ادب کهن ایران دارد و مقاله‌هایی در این موارد می‌نویسد. معصومی‌همدانی از آنهایی است که از اولین روزی که شناختمش مرا شگفت‌زده می‌کند. او یک شخص استثنایی است که هر کسی در مقابلش شگفت‌زده می‌شود و اظهار حیرت می‌کند.
پرویز اذکایی: معصومی جامع‌الفنون
من با آقای معصومی از زمان حضرت آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی والد ماجد ایشان آشنایی پیدا کردم، ایشان ده سال از من کوچکترند، موقعی که در خدمت پدر بزرگوارشان کسب فیض و معرفت می‌کردیم با ایشان آشنا شدم. من آن زمان مجله پیک اسلام را زیر نظر آیت‌الله معصومی چاپ می‌کردم، ایشان در آن زمان یک دانشجوی برجسته ریاضی بود. من در مرکز مردم‌شناسی فرهنگ و هنر وقت کار می‌کردم و آقای دکتر معصومی در موسسه تازه‌تأسیس فرانکلین بود و در دانشگاه صنعتی شریف با رتبه بالایی تحصیل می‌کردند که همانجا هم مراتب تحصیلات ریاضی و فیزیک را ادامه داد. موسس فرانکلین یک بخش ویراستاری ایجاد کرده بود که یکی از ویراستاران برجسته آنجا آقای معصومی بود. ایشان گاهی می‌آمدند مرکز مردم‌شناسی و همدیگر را می‌دیدیم. جوانب معرفتی دکتر معصومی فراوان است، ایشان هم به علوم اثباتی، علوم تجربی و هم به علوم انسانی اشراف دارد و در علوم اثباتی واقعا سرآمد است. از جمله آثار ایشان کتابی است که در آمریکا چاپ شد که شرح‌حال علمی جهان است. این کتاب به نوعی دانشنامه علمای جهان است که دانشمندان اسلامی آن را ترجمه کرده‌اند، کتاب به زبان انگلیسی است. البته ترجمه‌های دیگری درخصوص تاریخ علم دارد، به طور عمده تخصص دکتر معصومی تاریخ علم است ولی در سایر رشته‌ها مانند ادبیات کهن و معاصر هم صاحب‌نظر و صاحب اثر است.
معصومی‌همدانی: مظهر پراکنده‌کاری‌ام
چند سال پیش در یکی از مجلات نظرسنجی کرده بودند که چرا ایران را دوست دارید و اشخاص مختلفی جواب داده بودند اما بنده با خودم گفتم که سوال درستی است یا نه، زیرا دوست‌داشتن وطن دلیل نمی‌خواهد. علاقه به وطن یک امر عاطفی و طبیعی است. من متولد همدانم و این شهر را دوست دارم، ٥٠ سال است که در همدان زندگی نمی‌کنم ولی نمی‌توانم بگویم تهرانی‌ام. وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنم می‌بینم اگر بخش کوچکی از ویژگی‌هایی که در حق من گفته شد درست باشد، بخشی از آن به محیطی که در آن متولد شدم بستگی دارد. من در خانواده اهل علم و شهری متولد شدم که محیط مناسبی برای مطالعه و علم داشت. این بخت را داشتم که از کودکی و نوجوانی با انسان‌های برجسته همدان آشنا شوم و از محضر آنها استفاده کنم و خدا را شاکرم. من مظهر پراکنده‌کاری‌ام. برخلاف کسانی که از اول یک کار را دنبال می‌کنند بنده بسیار متأثر از شرایط می‌شوم و اگر هرکسی کمک بخواهد دریغ نمی‌کنم. از پدرم یاد گرفتم در حق خودم سخت‌گیر و در حق دیگران آسان‌گیر باشم، امیدوارم توانسته باشم این درس را عملی کنم.

نظر شما