شناسهٔ خبر: 54789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بنیاد سعدی

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای تامین منابع اطلاعاتی کرسی های زبان و ادب فارسی در ۳۴۰ دانشگاه بین المللی با بنیاد سعدی همکاری می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دکتر فلاحتی، رئیس اداره همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) با دکتر پالیزدار معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در محل این بنیاد دیدار کردند.

در این دیدار که با هدف آشنایی بنیاد سعدی با دو مجموعه رایسست و ISC به عنوان مقدمه ای برای برقراری تعاملات و همکاری های مختلف علمی پژوهشی و فناوری به انجام رسید، علاوه بر معاون امور بین الملل، کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان گسترش زبان فارسی مربوط به نقاط جغرافیایی مختلف جهان حضور داشتند.

در ابتدا، دکتر فلاحتی به معرفی تاریخچه تاسیس، خدمات، پایگاه های اطلاعاتی و پتانسیل های این دو سازمان پرداخت.

سپس دکتر پالیزدار با معرفی بنیاد سعدی، گسترش زبان و ادب فارسی در سراسر جهان را از مهمترین اهداف مجموعه خود قلمداد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سطح جهان ۳۴۰ دانشگاه به آموزش زبان فارسی می پردازند، اظهار داشت: ما از طریق رایزنان علمی و فرهنگی و نیز دفاتر نمایندگی و اتاق زبان فارسی در کشورهای مختلف تلاش گسترده ای را برای حمایت از دانشجویان به کرسی های زبان و ادب فارسی در سراسر جهان و نیز راه اندازی کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های مختلف جهان به عمل آورده ایم و برای گسترش این زبان راهبردهای متعددی را مصوب کرده و در دست اجرا داریم.

دکتر فلاحتی با اشاره به یکی از اهداف رایسست که تاسیس شاخه اطلاع رسانی در کشورهای مختلف است گفت: با توجه به وجود پایگاه های اطلاعاتی غنی فارسی در مرکز منطقه ای شامل پایگاه مقالات تمام متن فارسی ( با حدود یک میلیون مقاله تمام متن)، مقالات الکترونیکی فارسی و مقالات کنفرانس های فارسی و ... مرکز به عنوان یکی از اهداف راهبردی خود در سال ۱۳۹۷ برنامه تاسیس شاخه رایسست را در دانشگاه های دارای کرسی زبان و ادب فارسی در سراسر جهان در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.

وی افزود: بررسی فعالیتهای بنیاد سعدی نشان می دهد که این بنیاد به عنوان یکی از مراکز بسیار تاثیرگذار در گسترش زبان فارسی در سطح دنیا عمل کرده و از این رو رایسست آمادگی دارد در تعامل با بنیاد سعدی در این حوزه به فعالیت بپردازد. در حقیقت با فعالیت این بنیاد، کرسی های زبان و ادب فارسی افتتاح می شود و طبق اطلاعات واصله یکی از مشکلات کرسی ها در دسترس نبودن اطلاعات علمی فارسی است.

رئیس اداره همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: مرکز منطقه ای می تواند حلقه نهایی این فعالیت را از طریق راه اندازی کتابخانه جامع مجازی تکمیل کرده و زمینه دسترسی آنی محققان و اساتید و دانشجویان زبان فارسی را در دانشگاه های مختلف جهان به منابع اطلاعاتی شامل مقالات مجلات و کنفرانس ها و .... محقق کند.

وی گفت: همچنین تاسیس شاخه به صورت IP based و در کمترین زمان ممکن محقق خواهد شد و هیچ نوع بار مالی را برای دانشگاه مقصد نخواهد داشت. ضمناً این اطلاعات برای یک دوره ۵ ساله دراختیار کرسی ها قرار خواهد گرفت که با تفاهم دو طرفه قابل تمدید خواهد بود.

در مدت زمان آغاز تعامل با بنیاد سعدی تاکنون، دو درخواست برای تاسیس شاخه (یکی در کشور افغانستان و دیگری در بلگراد صربستان) واصل شده است که رایسست و بنیاد سعدی با همکاری مشترک در حال فراهم آوردن زمینه های لازم برای ایجاد کتابخانه مجازی رایسست در آنها هستند.

مقرر شده است دو مجموعه زمینه های مختلفی را برای همکاری فراهم آورند که از جمله آنها می توان به همکاری در انتشار کتب و نیز برقراری کارگاه های های آموزشی و برنامه بازدیدها در شیراز برای هیات های خارجی بازدید کننده از بنیاد اشاره کرد.

نظر شما