شناسهٔ خبر: 54804 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخل طلا به ژاپن رسید/جایزه بزرگ برای اسپایک لی/فرهادی جایزه‌ نبرد

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به نقطه پایان رسید و نخل طلای خود را به کارگردان ژاپنی اهدا کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  فستیوال فیلم کن دقایقی پیش مراسم اختتامیه خود را شروع و کیت بلانشت رییس هیات داوران جوایز بخش‌های اصلی رقابت را به برندگان اهدا کرد.

مراسم در ساعت ۷:۱۵ به وقت محلی (۹:۴۵ به وقت تهران) آغاز شد و ادوارد بائر به عنوان مجری روی صحنه رفت.

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول به فیلم «دختر» ساخته لوکاس دونت رسید. ویکتور پولستر ستاره ۱۶ ساله فیلم دونت جمعه شب در بخش جانبی نوعی نگاه موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر شده بود.

جایزه دوربین طلایی توسط هیات داورانی اهدا شد که از اعضای آن می‌توان به اورسولا مایر کارگردان سوئدی، ماری آماچوکلی کارگردان فرانسوی، آیریس بری کارگردان فرانسوی-آمریکایی، سیلوین فیگ رییس کمپانی سینه‌فیز، جین لاپوایری فیلمبردار و آرنو و ژان-ماری لاریو نویسنده اشاره کرد.

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به خاطر فیلم «تمام این مخلوقات» به چارلز ویلیامز رسید. هیات داوران این بخش توسط برترند بونلو کارگردان فرانسوی هدایت شد و از دیگر اعضای آن می‌توان از خلیل جوریگ کارگردان لبنانی، والسکا گریسباخ کارگردان آلمانی، آلانته کاوایت کارگردان اهل لیتوانی و آریان لابد بازیگر اهل فرانسه نام برد.

در کنار آلیس رورواچر برای فیلم «شاد مثل لازارو»، نادر ساعی‌ور برای فیلم «سه رخ» موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه کن ۲۰۱۸ شد.

سامال یِسلیامووا برای نقش‌آفرینی در فیلم «آکیا» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

جایزه بهترین کارگردان به پاول پاولیکفسکی رسید. او با فیلم «جنگ سرد» پس از سه سال به فستیوال کن بازگشته بود.

مارسلو فونته برای فیلم «داگ‌من» جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. این فیلم توسط ماتیو گارونه کارگردانی شده است.

فیلم «کفرناحوم» به کارگردانی نادین لَبَکی موفق به کسب جایزه هیات داوران شد.

فیلم «کتاب تصاویر» جدیدترین اثر ژان-لوک گدار جایزه «نخل طلای ویژه» را از آن خود کرد.

کیت بلانشت در سخنرانی خود از جعفر پناهی و کیریل سربرنیکوف نویسنده و کارگردان روس تجلیل کرد که هیچ کدام در مراسم حضور نداشتند.

اسپایک لی آمریکایی با فیلم «مرد سیاه کو کلاکس کلن» برنده جایزه بزرگ کن شد.

اسپایک لی هنگام دریافت جایزه خود اول از نخستین سفر خود به فستیوال کن در سال ۱۹۸۶ سخن گفت و بعد به وضعیت فعلی دنیا اشاره کرد. او گفت: مردم فکر می‌کنند من می‌دانم در آمریکا چه خبر است اما نمی‌دانم. نظر شما درباره اتفاق‌هایی که در دنیای امروز می‌افتد چیست؟ من به این فیلم به عنوان سالی در خطر زندگی کردن اشاره می‌کنم.

کیت بلانشت در توضیح اهدای جایزه «نخل طلای ویژه» که برای نخستین بار در تاریخ فستیوال فیلم کن اهدا می‌شود، گفت: ما به عنوان هیات داوران خواستار اهدای یک جایزه ویژه به کارگردانی شدیم که فرم هنری فیلم را به چالش می‌کشد و به سمت جلو هدایت می‌کند.

فیلم «دله دزدها» یا «Shoplifters» ساخته هیروکازو کوره-ادا از ژاپن که یک درام خانوادگی است_  با وجود اینکه تحسین همه را برانگیخته بود ولی به عنوان فیلمی با شانسی نه چندان زیاد برای کسب جایزه اصلی به حساب می‌آمد_ جایزه نخل طلای کن ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد.

یکی از نقاط اوج اختتامیه امشب زمانی از راه رسید که آسیا آرجنتو که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به سامال یسلیامووا روی صحنه رفته بود، به تهیه‌کننده رسواشده هالیوود اشاره کرد و گفت: هاروی واینستین برای من مزاحمت ایجاد کرد. این فستیوال زمین شکار او بود. حتی همین امشب هم افرادی اینجا حضور دارند که باید به خاطر رفتارشان مسئول شناخته شوند. خودتان می‌دانید چه کسانی هستید، اما مهم‌تر از همه ما می‌دانیم شما چه کسانی هستید و دیگر به شما اجازه نمی‌دهیم قسر در بروید.

نظر شما