شناسهٔ خبر: 54920 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره ۲۲ فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره ۲۲ فرهنگ امروز منتشر شد

شماره 22 شماره جدید فرهنگ امروز، پیش از توزیع و تنها با انتشار جلد آن در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به همراه داشته و توجه بسیاری از اهالی علوم انسانی را به خود جلب کرده است. واکنش به پرونده تاریخ این شماره که به بهانه کشف جسد منتسب به رضاشاه در شهر ری منتشر شده است همچون قضاوت‌های تاریخی در مورد رضاشاه متناقض و متعارض بوده است.

فرهنگ امروز: شماره ۲۲ فرهنگ امروز با تصویری از رضاشاه و با عنوان از گور بازگشته منتشر شد. این پرونده که به بهانه کشف جسد مومیایی شده منتسب به رضاشاه ترتیب داده شد، پیش از توزیع و تنها با انتشار جلد آن در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به همراه داشته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. واکنش به این پرونده همچون قضاوت‌های تاریخی در مورد رضاشاه متناقض و متعارض بوده است اما فرهنگ امروز تلاش داشته مروری داشته باشد بر اقتضائات سیاسی و فکری روی کار آمدن رضاشاه. خواندن مطالب این پرونده که هم آراء نخبگان سیاسی عصر مشروطه در توجیه روی کارآمدن رضاشاه، هم آراء متشرعان و علمای شیعه را بررسی کرده و هم برآیند اصلاحات رضاشاه را مورد مداقه قرار داده است می‌تواند در درست و غلط بودن این قضاوت‌ها کمک کند. فرهنگ امروز در این پرونده دو مصاحبه ترتیب داده است که نکات بسیار قابل توجهی در آن مطرح می شود. منصوره اتحادیه با دیدی تاریخی و احمد موثقی با دید علم سیاست به مساله دیکتاتوری پرداختند. همچنین یادداشت فلسفی – تاریخی سیاوش جمادی  نسبت به مسئله استبداد در تاریخ ایران می تواند بسیار قابل تامل باشد. مطالب حمید تنکابنی، محمدرضا مرادی طادی، محمد رادمرد، رضا مختاری و همچنین حسین مجتهدی که از دید روانکاوانه به مساله نگریسته بهتر می‌تواند گرایش ایرانیان به دیکتاتوری را در مقاطع خاص نشان دهند.

پرونده مطالعات فرهنگی این شماره فرهنگ امروز هدیه‌ای است برای علاقه‌مندان به فوتبال. ۱۴ می ۲۰۱۸ آغاز بازی‌های بیست و یکمین دوره جام جهانی است به همین بهانه، فرهنگ امروز در پرونده مستطیل سبز به فوتبال به مثابه یک امر فرهنگی نگریسته که بخش عمده‌ای از فرهنگ روزمره ما را درگیر خود کرده است. فرهنگ امروز در این پرونده به تماشای فوتبال پرداخته اما از منظری دیگر. مداخل این منظرها عبارتند از جامعه شناسی فوتبال، زیبایی شناسی فوتبال، مردم شناسی فوتبال، اقتصاد سیاسی فوتبال. در این راستا فرهنگ امروز دو مصاحبه‌ ترتیب داده است با حمیدرضا صدر و رضا شجیع. همچنین فصلی از کتاب جامعه شناسی فوتبال در بافتی جهانی هم ترجمه شده است.

در سرویس اندیشه این ماه نگاهی شده است به دغدغه‌های فلسفی ارنست بلوخ، فیلسوفی با زبانی به غایت دشوار که در میانه منازعات سیاسی قرن بیستم قرار داشت. در این پرونده فصلی از کتاب میراث این زمان که از مهم‌ترین کتاب‌های بلوخ است ترجمه شده است همچنین ترجمه مقالاتی از پیتر تامپسون ،یورگن هابرماس و یوان پولگرو رگوئه رو از مطالب مهم این پرونده هستند.

مسئله نازیسم هایدگر همواره از پرمناقشه‌ ترین بحث‌ها در مورد هایدگر بوده است. از میان کسانی که بر اندیشه نازیسم هایدگر پافشاری می‌کنند امانوئل فای، استاد فلسفه معاصر دانشگاه رون فرانسه است. اشراف خارق‌العاده او بر اندیشه و زندگی هایدگر از رهگذر استدلال‌های درخشان به این نتیجه جنجال برانگیر منتهی شده است که نازیسم هایدگر برخلاف ادعای مریدان او صرفا به یک دوره یک ساله که هایدگر برای مدتی کوتاه ریاست دانشگاه فرایبورگ را بر عهده داشت، محدود نمی‌شود، بلکه هیتلریسم هایدگر عمیقاً ریشه در عقاید دورة جوانی او دارد که تا آخر عمر هم ادامه یافت. ثابت می‌کند هایدگر بسیار قبل‌تر از روی کار آمدن هیتلر یک ناسیونال سوسیالیست جازم و راسخ بود. در بخش آموزه این شماره نشریه فرهنگ امروز مقاله فای که بسیار مقاله ای خواندنی است ترجمه شده است که برای هر اهل فلسفه‌ای می‌تواند شیرین و جذاب باشد.

تفسیر رهایی بخش عنوان پرونده الهایت شماره ۲۲ فرهنگ امروز است که که در آن کم و کیف تفاسیر سیاسی از قرآن در ایران معاصر بررسی شده است. ضرورت این مهم از آن بابت است که اسلام سیاسی به عنوان یک رهیافت درون دینی در دوران معاصر بسیار مطرح است و تفسیر سیاسی از قران یکی از پایه‌های اصلی آن است. در مسیر پرمخاطرۀ رجوع دوباره به قرآن به مثابه مانیفستی برای اعتلای حیات دنیوی و اخروی، آنچه بیش از هر چیزی جلب نظر می‌کند، تأثیرات فضای اجتماعی و سیاسی حوزۀ زمانی و مکانی مفسران بر روی یافته‌های ایشان از قرآن است. در این پرونده رویکرد تفسیری آیت الله طالقانی، محمدرضا حکیمی و امام خمینی از قرآن، همچنین تلا ش‌های نواندیشان دینی در خصوص تفسیر سیاسی قرآن در مصاحبه‌هایی با یوسف خان‌محمدی، نجف لکزایی، سید محمدمهدی جعفری، داود مهدوی زادگان و چند یادداشت از سوی متخصصین این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۶۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۴۸۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

در ادبیات فارسی شعر همواره محملی بود برای توصیف عشق. فرهنگ امروز تلاش کرده است در پرونده عکس نگاشت، با عنوان بمان برایم، عشقی را که توسط عکسان معروف جهان به تصویر کشیده شده است معرفی و توصیف کند؛ عکس‌هایی که غم، اندوه و شادی را در عشق‌های زمینی به تصویر کشیده است.

در بخش پیشخوان به بهانه انتشار کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی به قلم حکمت الله ملاصالحی و همچنین کتاب درآمد به متافیزیک به قلم انشاءالله رحمتی مصاحبه‌هایی با آنها انجام شده است. همچنین با انتشار کتاب بسیار مهم زیمل یعنی فلسفه پول مقاله‌ای در نقد و بررسی این کتاب از جرج هربرت مید ترجمه شده است. کتاب های عقلانیت اخلاقی عربی و تاثیر سنت خسروانی محمد عابد جابری، احیای علوم سیاسی حسین بشیریه، پارادایم جدید الن تورن از جمله تازه انتشار یافته‌ای هستند که در این شماره نقد شده‌اند.

در بخش گزارش ضمن بررسی چند رخداد مهم فرهنگی در ماه اخیر همچون نمایشگاه کتاب و جشنواره جهانی فیلم انتشار یادداشتی از رضا داوری اردکانی درباره جلال آل‌احمد و غرب‌زدگی می‌تواند خبر خوبی برای اهالی علوم انسانی باشد. داوری در این مقاله به دیدارهای خود با آل احمد و خاطراتی که از او دارد را هم بیان داشته که بیش از هر چیز این مطلب را خواندنی کرده است.

بیست‌ودومین شمارۀ فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۶۴ صفحه و به قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۷-۰۵-۲۳ ۰۶:۰۹ایمان 14 15

    با سلام 
    آیا ممکن است نشریه را از طریق فیدیبو هم عرضه کنید. 
    متشکرم
    ایمان
                                

نظر شما