شناسهٔ خبر: 54959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز مرمت خانه تاریخی ظهیرالاسلام توسط دانشگاه تهران

رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران از شروع عملیات پژوهش، مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام تهران و همچنین راه‌اندازی وب‌سایت این پروژه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  پیروز حناچی از آغاز عملیات اجرایی مرمتی پروژه مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام تهران از ابتدای سال ۹۷ خبر داد و گفت: موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر به‌عنوان یکی از مراجع مهم در امر پژوهش، مرمت و به‌سازی در کشور است که مرمت آثاری همچون سردر باغ ملی تهران، کتابخانه پروین اعتصامی باغ نگارستان تهران و تهیه طرح ساماندهی خیابان لاله‌زار را در سوابق خود دارد.

وی افزود: این موسسه در راستای اهداف خود، اقدام به همکاری برای مرمت و به‌سازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام کرده و برای اولین بار در کشور برای شفاف‌سازی در امور اجرایی و همچنین ایجاد امکان برای پژوهشگران به منظور پژوهش و امور آموزشی، اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت پروژه نیز کرده است.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام تهران عمارتی مربوط به اواخر دوران قاجار است که در محله‌ای به همین نام، در خیابان ظهیرالاسلام و نزدیک میدان بهارستان قرار دارد. تاریخ این بنا باتوجه به شواهد معماری، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد که نمونه‌ای از تلفیق معماری ایرانی با سبک غربی محسوب می‌شود.

مالک این بنا بر اساس روایاتی سید زین‌العابدین ملقب به ظهیرالاسلام امام جمعه تهران در دوره قاجار است که نام خانه نیز از همین روایت گرفته شده است. همچنین گفته می‌شود که مالک دیگر این بنا محمدولی تنکابنی است که املاک بسیاری در تهران داشته است.

این خانه در دو دهه اخیر دچار بی‌مهری‌های فراوان و در اثر عدم توجه به مخروبه‌ای تبدیل شد که محل سکونت و اجتماع معتادان و بی‌خانمان‌ها شده است.

در ۱۷ سال گذشته که این خانه تحت تملک سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت، اقداماتی در جهت مرمت و بهسازی آن صورت گرفت و سپس سازمان میراث فرهنگی این اثر را دو بار و با یک شماره، در تاریخ‌های ۲۷ مرداد ۹۳ و ۲۲ خرداد ۹۶ به شماره ۳۱۰۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

در راستای مرمت و بهسازی این اثر ارزشمند، سازمان تامین اجتماعی طرح‌های مرمتی متعددی را تهیه کرد و در نهایت پس از تهیه طرح‌های مربوطه، طی توافقنامه‌ای که میان سازمان تامین اجتماعی و موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران به امضا رسید، مقرر شد این موسسه به عنوان مجری برای انجام تمامی اقدامات پژوهشی، مرمتی و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام فعالیت کند.

نظر شما