شناسهٔ خبر: 54965 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب کنفوسیوس و طریقه چینی منتشر شد

کتاب کنفوسیوس و طریقه چینی نوشته اچ. جی. کریل با ترجمه گیتی وزیری به همت انتشارات سینا منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  قرنهاست که کنفوسیوس در میان بخش بزرگی از ابنای بشر یکی از مهم ترین انسانهایی به شمار آمده که تا کنون پای به عرصه هستی نهاده است. فلسفه او در تکامل بعضی مفاهیم بنیانی اجتماعی و سیاسی دنیای نوین غرب نقش داشته است. هنوز هم در آسیای شرقی محافظه کارترین و برخی از افراط ترین گروه ها در پیکارهای عقایدشان می کوشند با مدد گرفتن از نام او و تعابیر گوناگون، خود را پیرو او معرفی کنند.

وقتی شهرت کنفوسیوس را کنار می گذاریم و برای شناختن مردی که در پشت این نام پنهان است به روایات مراجعه می کنیم مأیوس می شویم. شرح حال او که مورد قبول عموم است، او را فردی با نفوذ اندک ترسیم می کند که کارهایش با آرمانهایی که موعظه می کند نمی خواند. محال است انسان احساس نکند که چیزی در این میان غلط است. این مرد، به صورتی که روایات او را نشان می دهند، برای نفوذی که تاریخ گواه آن است علتی کافی به نظر نمی رسد. توجیه احتمالی این است که روایات، آن کنفوسیوسی را که می زیسته به دقت توصیف نکرده اند. این کتاب تحقیقی است درباره همین احتمال، البته این اولین کوشش برای یافتن کنفوسیوس واقعی نیست و آخرین نیز نخواهد بود. چنانچه کتاب حاضر نشان می دهد که قدمی در راه درست بوده است مؤلف بسیار خشنود خواهد شد.

فهرست کتاب عبارت است از:

پیش گفتار

  1. تاریخچه زندگی
  2. چین زمان کنفوسیوس

کنفوسیوس

  1. زندگی نامه
  2. کنفوسیوس به عنوان یک انسان
  3. شاگردان کنفوسیوس
  4. کنفوسیوس به عنوان معلم
  5. کنفوسیوس به عنوان دانشمند
  6. کنفوسیوس به عنوان دانشمند
  7. کنفوسیوس به عنوان مصلح

کنفوسیوس گرایی

  1. از انسان تا افسانه
  2. کنفوسیوس گرایی و دموکراسی غربی
  3. کنفوسیوس و جمهوری چین

پی نوشت

ضمائم

یادداشتها

کتاب کنفوسیوس و طریقه چینی نوشته اچ. جی. کریل با ترجمه گیتی وزیری به همت انتشارات سینا در سال ۱۳۹۶ در ۴۰۰ صفحه به بهای ۴۰۰۰۰ تومان منتشر شد.

نظر شما